V novinách Iračanov vyzývajú, aby udávali militantov. FOTO - REUTERS
"Cieľom je naučiť ľudí zodpovednosti. Hovoria im: Bezpečnosť sa vás týka," povedal zástupca Vlasteneckého zväzu Kurdistanu, ktorý televíznu stanicu vlastní. Podľa neho sa tak podarilo zabrániť útokom v severoirackej Sulajmáníji.
Podnetom ku kampani sa stal bombový útok v Bagdade zo septembra, pri ktorom bomba vo vozidle zabila 37 detí. V klipe, ktorý Hurríja vysiela, sa objavujú zábery z atentátu. Potom žena plače nad smrťou svojho dieťaťa. "Čo tieto deti urobili, aby boli roztrhané na kusy?" ozýva sa medzi vzlykmi. Následne sa objaví nápis "Konajú slepo, majte oči otvorené" a séria telefónnych čísiel.
"Nechcel som spomínať slovo odmena, pretože apelujeme na vlastenecké cítenie, a nie na ich peňaženky," povedal autor klipu Saad Salmán.
Udávanie vyvoláva v Iračanoch zlé spomienky. Okrem mučenia, vraždenia a únosov predstavovalo tri desiatky rokov jeden z nástrojov na udržanie moci režimu Saddáma Husajna. Je iróniou osudu, že ten, kto založil tento systém, naň tiež doplatil: vlani v decembri Saddáma zadržali na základe udania.
Do kampane sa zapojil aj denník As-Sabah (Ráno), ktorý údajne vychádza v 50-tisícovom náklade. Činí sa aj denník Bagdad vydávaný stranou premiéra Ijáda Allávího, ktorý má náklad 5000 výtlačkov.
"Vydali sme niekoľko článkov o bezpečnosti, na ktorých konci boli horúce telefónne čísla," povedal redaktor Ibráhím Saídí. "Som si istý, že nedávne zatýkanie povstalcov v Abú Šajchu (západne od Bagdadu) je výsledkom telefonátov ľudí."
Otázkou je, či Iračania žijúci predovšetkým v baštách povstalcov majú odvahu volať. Povstalci, ktorí pravidelne napádajú americké jednotky, jasne varovali miestnych obyvateľov pred udavačstvom. (čtk/afp)