BRATISLAVA - Nespokojní majitelia autoškôl trvajú na tom, že pripravovaný zákon ich zaviaže vlastniť státisícový trenažér. Podľa nich je za zmeny zodpovedný pracovník ministerstva Ladislav Juhás, ktorý vraj na zákone pracoval a zároveň je prepojený na firmu, čo trenažéry na Slovensko dováža. Ministerstvo dopravy, naopak, tvrdí, že žiadna nová povinnosť nevznikne.
Minulý týždeň sme písali, že firma sa volá Mediakol. Nepresný názov použili samotné autoškoly v oficiálnych pripomienkach k zákonu. Správny názov firmy je Medio-kol a jednou z jej zakladateliek je aj Alžbeta Juhásová. Predseda Združenia autoškôl Slovenska Andrej Buday tvrdí, že je to Juhásova manželka.
Buday hovorí, že nejde o prvý prípad, keď Juhás cez legislatívu pomohol spriaznenej firme. Hovorí, že sa tak stalo už v roku 1997, keď od apríla do decembra museli všetky autoškoly povinne meniť označenie svojich áut. Rok predtým vraj Juhás založil s bývalým kolegom firmu, kde bola spoločníčkou aj jeho žena.
Podobu nového označenia mal v roku 1997 určiť osobitný predpis. "Spravodaj bol práve v rukách doktora Juhása. On, jednoducho, nevyšiel, vyšiel až po skončení toho deväťmesačného obdobia," tvrdí Buday. Vďaka tomu údajne Medio-kol získal na trhu monopol, lebo jediný vedel, ako má nové označenie vyzerať. "Táto firma týmto spôsobom a s jeho pomocou vyblokovala trh iba pre seba," dodal Buday o Juhásovi.
Teraz sa má podľa Budaya podobný scenár zopakovať v prípade trenažérov. V súvislosti s prípadom z roku 1997 bezvýsledne podal sťažnosť na ministerstvo a trestné oznámenie. Preto sa obrátil so žalobou na súd, ktorý by mal v spore o náhradu škody rozhodnúť v decembri. Buday, ktorý tiež podniká v predaji pomôcok pre autoškoly, sa cíti poškodený tým, že jeho firma nemala rovnocenné podmienky.
Juhás dal SME podmienku, že sa k prípadu vyjadrí, až keď uvidí hotový článok, ku ktorému napíše vlastné stanovisko, ktoré má byť podľa neho zverejnené. Jeho manželka odmietla hovoriť. "Ja to nekomentujem," povedala skôr, ako zložila telefón, bez toho, aby si vypočula otázku.
Svojho zamestnanca sa zastalo vedenie rezortu dopravy. "Ministerstvo zatiaľ nenašlo nič, čo by potvrdzovalo, že to, čo ste tvrdili v novinách, bolo správne," vyhlásila vedúca komunikačného oddelenia Tatiana Kelcová. Odmietla Juhásovo prepojenie na akúkoľvek firmu zaoberajúcu sa predajom pomôcok pre autoškoly.
Jednou z dvoch zostávajúcich spoločníkov vo firme je Ľudmila Borloková. Hovorí, že žiadne prepojenie medzi Juhásom a Medio-kol-om neexistuje. "To už bolo dávno a je to zabudnuté. Autoškoláci už nevedia, čoho sa chytiť."
Budayovo tvrdenie podporuje Mikuláš Fitala, predseda Združenia súkromných autoškôl v Bratislave. Pripúšťa, že Juhásova manželka už vo firme Medio-kol od roku 1998 nefiguruje ako spoločníčka, ale je presvedčený, že Juhás je s Medio-kolom aj naďalej zviazaný. "My nechceme nikoho škandalizovať, ale on robí také veci, že chystá zákony pre autoškoly a manželka to predáva," hovorí Fitala. (rp)