a. O tom, čo je verejnoprávne, často nevieme ani toľko ako Pipi ošpunku, ale vymysleli sme si to pekne.
Z televízneho špunku si najnovšie uťahujú už aj moderátori SuperStar. „V záujme verejnoprávnosti" nám najprv predviedli ukážky čistej radosti tých, ktorým zostala nádej na víťazstvo, aby vzápätí celkom neverejnoprávne nasýtili našu škodoradosť pohľadom na tých menej úspešných.
Zákon hovorí, že Slovenská televízia by mala vysielať viac ako polovicu zo svojho vysielania vo verejnom záujme. Zostáva sa dohodnúť, kto je verejnosť a aký má záujem. Ako jedna veľká slovenská rodina sedíme pred obrovským televízorom a bijeme sa o diaľkový ovládač. Otecko chce pozerať šport, mamička romantický film, deti pop, strýko jazz, tetuška divadlo, babička omšu a všetci dokopy SuperStar. Už aby sme mali toľko digitálnych kanálov so špecializovanými programami, koľko je našich televíznych preferencií.
Akokoľvek ťažko sa definuje a ešte ťažšie kvalifikuje verejný záujem, v ľubovoľných materiáloch o verejných televíziách sa dookola opakujú formulácie o možnosti voľby, pluralite, politickej nezávislosti, celoživotnom vzdelávaní, hodnotách civilizácie, kvalitných informáciách či o boji proti diskriminácii... Neviem, ktorý z týchto cieľov naplnila nereprodukovateľná porno básnička jednej zo súťažiacich v SuperStar, ktorá sa objavila v hlavnom vysielacom čase, ale nechcem zas nikoho priveľmi inšpirovať, aby v záujme verejnoprávnosti nabudúce nezcencuroval aj nejaký nezávislý americký film.
Súčasné vedenie STV obviňuje minulých šéfov, že podliehali rôznym tlakom zvonku „aby bolo všetko v poriadku na základe nejakých čísel", čo vraj následne spôsobovalo miliardové straty. Dnes je všetko inak. Dnes spôsobujú straty Slovenskej televízie nákladné zábavné programy.
STV si však predsa len chce uctiť svoju verejnoprávnu povinnosť. Nepretržito začala vysielať dokonca pár mesiacov pre plánovaným spustením 24-hodinového vysielania. Zlé jazyky hovoria, že aj pre zvýšenie pomeru programov vo verejnom záujme a podielu európskych diel pri koncoročnom zúčtovaní. Sestričky v službe a noční strážnici si takto v čase medzi štvrtou a piatou rannou môžu vychutnať pôvodnú slovenskú tvorbu, vzdelávacie programy či programy o menšinách. Táto vzorka ľudí bude po čase taká kultúrna, že nám začne prednášať o význame verejnoprávnosti v našom živote. Od nich sa potom možno dozvieme aj to, že ku kľúčovým úlohám verejných vysielateľov patrí prispievať k financovaniu kultúrneho priemyslu. Investície do domácej kinematografie či hudby sa totiž považujú za veľmi efektívne využitie verejných prostriedkov. Podľa podkladov, ktoré spracovala Európska vysielacia únia pre konferenciu o úlohách verejnoprávneho vysielania v Európe 21. storočia, podiel vlastnej tvorby a nakúpených programov u verejných vysielateľov z Európskej únie je okolo 65 ku 35 percent. V STV tvorí dnes vlastná tvorba iba 25 percent. Ako zdôrazňuje EBU, v mnohých krajinách by bez povinnosti verejnoprávnych televízií produkovať vlastné programy takmer nejestvovala národná kinematografia. Čistá pravda.
Inak, a viete akú upútavku mal 9. ročník prehliadky študentských filmov Áčko 04? Učiteľka vymenúvava škôlkarom ohrozené živočíšne druhy z Červenej knihy. Zoznam začína rakom riečnym a končí filmárom slovenským. Dobrý fór, alebo ani nie?
Autor: TEXT: ZUZANA ULIČIANSKA