BRATISLAVA - Americká spoločnosť Ford chce podľa informácií denníka SME postaviť nový závod na východe Slovenska. Veľkosť investície by mala byť porovnateľná so sumou, akú v Trnave investovala PSA Peugeot Citroen či Kia v Žiline.
Minister hospodárstva Pavol Rusko nechcel informáciu bližšie komentovať. "Áno, rokujeme s Fordom. Počkajte si do štvrtka," odvetil Rusko.
Prebiehajúce rokovania nepriamo potvrdila aj vládna agentúra na podporu investícii SARIO. "Zatiaľ považujeme za predčasné sa k tomu vyjadrovať," povedal hovorca SARIO Ondrej Žember.
Tlačové oddelenie Fordu rokovania so Slovenskom nepotvrdilo, ani nevyvrátilo. "Ak budeme mať niečo na zverejnenie, urobíme tak," povedala Karin Burgmerová, zodpovedná za komunikáciu s médiami nemeckej pobočky Fordu.
Podľa našich informácii sa projekt investície nachádza vo finálnej fáze a Ford bude na východnom Slovensku vyrábať komponenty do svojich áut. Nový závod by mal zamestnať asi dve tisícky ľudí.
Ford Motor je druhou najväčšou automobilkou na svete vyrábajúcou tak osobné, ako aj nákladné autá. Ročne vyrobí 6,7 milióna kusov motorových vozidiel. Minuloročný obrat koncernu bol 164 miliárd dolárov a hrubý zisk 3,4 miliardy dolárov. Koncern Ford zastrešuje značky ako Ford, Mazda, Volvo, Jaguar či Lincoln. Hlavné sídlo má v USA. ILUSTRAČNÉ FOTO - TASR
Ak by sa investícia naplnila, Ford by bol už štvrtou automobilkou na Slovensku. To by Slovensko už definitívne posunulo medzi automobilové "veľmoci" na svete k počtu obyvateľov. Ekonóm Martin Barto zo Slovenskej sporiteľne v tom problém nevidí. "Nie je síce bežné, že taká malá krajina ako Slovensko má štyri automobilky, kvalifikovaných robotníkov, ktorých si to bude vyžadovať, však máme dosť," povedal Barto. Oceňuje, že potenciálny investor má namierené práve na východné Slovensko, kde je najväčšia nezamestnanosť.
Barto si nemyslí, že by slovenskej ekonomike hrozilo jednostranné zameranie. "Na automobilový priemysel je nadviazaných množstvo ďalších odvetví, napríklad spracovanie plastov, výroba elektroniky alebo gumárenský priemysel. Tie môže nová automobilka pritiahnuť," hovorí Barto.
Problémom by nemala byť ani závislosť od jedného odvetvia. "Ak klesá výroba v Európe v automobilovom priemysle, klesá aj vo väčšine iných odvetví," argumentuje. Barto upozorňuje, že Slovensko bude pre automobilky len prechodnou stanicou. "Pre nás je to skôr kúpený čas na 10 alebo 12 rokov, keď sa naša pracovná sila stane drahšou a pre automobilky prestane byť zaujímavá. Dovtedy musíme utvoriť podmienky na príchod viac sofistikovaných investícii, ktoré si budú vyžadovať vysokoškolsky vzdelaných ľudí," dodal.
Koľko na Slovensku už investovali a investujú automobilky
výška investície počet pracovných miest lokalita
Volkswagen asi 1 mld eur asi 10 000 ľudí Bratislava, Martin
PSA Peugeot Citroen 700 miliónov eur 3000 ľudí Trnava
Kia 700 miliónov eur 3000 ľudí Žilina
Ford do 700 miliónov eur? do 3000 ľudí? Košický kraj