Podmienkou je, aby predstavitelia vyšších územných celkov súhlasili s dočasným riešením, ktoré má zachovať status quo v prvých šiestich mesiacoch budúceho roka. Do tohto termínu chcú autobusoví dopravcovia podpísať zmluvu o výkone vo verejnom záujme. Ako bude vyzerať doprava potom, záleží od ďalších rokovaní.
Dosiaľ sa zmluvy o verejnej doprave uzatvárali na celý rok dopredu. Nedostatok peňazí, na ktorý podniky SAD nedávno upozornili jednodňovým protestom, chcú spolu s krajmi a ministerstvom dopravy vyriešiť ešte tento rok. V súčasnosti majú dopravcovia pridelenú jednu miliardu korún. Podľa splnomocnenca Zväzu autobusovej dopravy Georgea Trabelssieho potrebujú na udržanie terajšieho rozsahu mestských a prímestských spojov ešte ďalších 550 až 600 miliónov korún. Trabelssie si myslí, že by sa tieto peniaze dali získať napríklad z nevyčerpaných zdrojov kapitoly ministerstva dopravy za tento rok. Tento rok firmy SAD hospodária so stratou vyše 320 miliónov.
Po tom, ako včera zástupcovia profesijnej organizácie autobusových podnikov nepochodili u rezortného ministra, požiadali o tieto peniaze priamo Národnú radu. Podľa Trabelssieho by poslanci mali o požiadavke dopravcov rokovať na najbližšej schôdzi.
Ak sa pol miliardy korún do leta nenájde, hrozí, že v prímestskej a mestskej doprave prestane jazdiť tretina spojov. Zároveň príde o prácu približne 2800 zo súčasných 10 500 zamestnancov autobusových podnikov. Dopravcovia tvrdia, že to myslia vážne: "Na príslušných okresných úradoch sme už ohlásili hromadné prepúšťanie," uzavrel Trabelssie.
Ministerstvo dopravy zriadi koordinačnú skupinu, ktorej úlohou bude pripraviť legislatívny projekt riešenia prevádzky autobusovej dopravy. Potvrdil to minister dopravy Pavol Prokopovič. V polovici decembra by si za jeden stôl mali sadnúť zástupcovia rezortov dopravy, financií, sociálnych vecí a samosprávnych krajov. "V komisii sa prerokujú reformné návrhy Zväzu autobusovej dopravy na riešenie legislatívy v oblasti zliav a zvýšenia cestovného," konštatoval Prokopovič.
Dopravcovia navrhujú zreformovať celý systém financovania verejnej dopravy. Prípadné straty za uplynulý rok by sa doplácali vždy v januári nasledujúceho roka. Okrem toho navrhujú aj prechod z celoplošného poskytovania sociálnych zliav napríklad pre dôchodcov a zdravotne postihnutých na adresný.
DANIEL CVEČEK a tasr