Do východoslovenského priemyselného parku Kechnec pravdepodobne čoskoro zavíta americko-nemecká firma Getrag Ford Transmissions, ktorá tu bude vyrábať komponenty pre automobilový priemysel. FOTO - TASR
BRATISLAVA - Investícia Fordu na Slovensku bude prvou výrobnou investíciou tohto amerického koncernu v regióne strednej a východnej Európy. Automobilka doteraz svoje závody sústredila najmä do Veľkej Británie a Škandinávie. Ďalšie fabriky má v Nemecku, Francúzsku, krajinách Beneluxu a Španielsku. Hlavné výrobné kapacity má koncern aj naďalej v USA. Plán investície na Slovensku je zrejme súčasťou zámeru Fordu znížiť náklady európskej divízie, napísala agentúra ČTK. Európska časť sa totiž dlhodobo nachádza v červených číslach a brzdí celý koncern.
Svoj definitívny zámer investovať na Slovensku chce Ford oznámiť vo štvrtok. Investuje tu cez spoločnosť Getrag Ford Transmissions Nemecko, čo je spoločný podnik nemeckej firmy Getrag a amerického Ford Motor Company.
Investícia vo výške 400 miliónov eur (asi 16 miliárd korún) by mala smerovať do východoslovenského priemyselného parku Kechnec. Tu už pôsobí výrobca elektronických systémov pre autá americká firma Molex a belgická strojárenská spoločnosť Gilbos. V blízkosti priemyselného parku plánuje postaviť svoj závod aj japonsko-americká skupina Yazaki, ktorá nedávno oznámila výstavbu dvoch nových závodov na výrobu káblových zväzkov pri Michalovciach. Yazaki patrí medzi dodávateľov Fordu.
Výhodou pre budúceho investora môže byť aj blízkosť košickej oceliarne U.S. Steel. Z prítomnosti Fordu na Slovensku môžu profitovať aj niektorí českí výrobcovia, ktorí už dodávajú komponenty pre európske závody Fordu. Napríklad Autopal z Nového Jičína dodáva koncernu osvetlenie a chladiče, FAB zámky a firma Continental pneumatiky. Ekonómovia predpovedajú, že automobilka by mohla dotiahnuť na východ Slovenska aj ďalších subdodávateľov. Ford v Kechneci nechce vyrábať hotové modely áut, ale len komponenty do nich.
Automobilku na Slovensko pravdepodobne okrem lacnej pracovnej sily pritiahla aj možnosť získať investičné stimuly. Slovenské zákony investorom umožňujú uchádzať sa o príspevok na tvorbu pracovných miest, príspevok na rekvalifikáciu a čiastočnú kompenzáciu investičných nákladov. Výška pomoci sa odvíja od lokality a miery nezamestnanosti v nej. Maximálnu výšku štátnej pomoci európska legislatíva obmedzuje na 15 percent z výšky investície. V prípade Fordu by tak sa teoreticky výška štátnej pomoci mohla pohybovať do 2,4 miliardy korún. (tc, čtk)