Na Slovensku máme kongresový alebo len konferenčný cestovný ruch?

Mojou prvou myšlienkou bolo na tomto mieste predložiť štatistické údaje o veľtrhoch, kongresovom a konferenčnom cestovnom ruchu na Slovensku. Ucelená štatistika však neexistuje a kongresový cestovný ruch sa na Slovensku veľmi nerozvíja. K tejto problemat

ike existuje len veľmi málo literatúry.

V uplynulom období pracovníci na Univerzite Mateja Bela v Banskej Bystrici realizovali prieskum a materiál z výskumu bol zverejnený v Ekonomickej revue cestovného ruchu v roku 1997. Obchodná fakulta Ekonomickej univerzity v Bratislave realizovala v roku 1998 výskum v oblasti kongresového cestovného ruchu a následne aj konferenciu. Výstupy celého výskumného projektu boli publikované v brožúrke Kongresový cestovný ruch v SR. Súčasťou tejto publikácie sú aj zoznamy hotelov a iných konferenčných centier, ktoré majú predpoklady na realizáciu kongresového a konferenčného cestovného ruchu v SR. Tieto zoznamy obsahujú nielen adresy, ale aj kapacitu konferenčných priestorov, ubytovacích zariadení a stravovacích zariadení. Taktiež vyšiel zborník pri príležitosti medzinárodnej konferencie v apríli 1999 pod názvom Marketingový manažment kongresového cestovného ruchu. Zborník obsahuje niekoľko originálnych vedeckých článkov, vedeckých správ, odborných článkov, ale aj niekoľko podnetných diskusných príspevkov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Väčšina domácich, ale aj zahraničných autorov skonštatovala, že kongresový cestovný ruch má pred sebou perspektívnu budúcnosť. Predpokladá sa rast kongresového cestovného ruchu v najbližšom desaťročí, aj keď nie takým tempom ako doteraz. Na Slovensku už existujú hotely, ktoré majú konferenčné priestory a dobré podmienky na organizovanie kongresových akcií. Za uplynulých 10 rokov boli mnohé ubytovacie zariadenia vybavené modernými didaktickými prostriedkami, hoteliéri nezabúdajú ani na doplnkové služby. Veľkým nedostatkom je však absencia medzinárodného fungujúceho letiska, nedostatočne pokryté územie diaľnicami, ale hlavne chýba komplexná ponuka, ktorou by sa prezentovali v zahraničí. Je málo efektívne, ak sa na zahraničnom trhu prezentuje samostatne jedno kongresové zariadenie. Nezaváži ani to, že ponúkaný produkt je na vysokej úrovni. Zahraniční partneri hľadajú kompletný balík služieb a ten väčšinou môže zabezpečiť iba špecializovaná kongresová organizácia. V našich podmienkach sú to často domy techniky, výstavnícke organizácie a cestovné kancelárie. Väčšina z nich však pracuje samostatne bez spoločného prepojenia informácií. Spojenie viacerých subjektov, ktoré podnikajú v oblasti kongresového cestovného ruchu, by umožnilo efektívnejšie využívať finančné prostriedky, ale hlavne prezentovať Slovensko ako krajinu kongresového a konferenčného cestovného ruchu. Nie je to však problém iba na Slovensku. Veď mnohé kongresy a výstavy v Rakúsku, Rusku či arabských štátoch organizujú renomované kongresové agentúry z Veľkej Británie. Účastníci kongresov sú väčšinou klientela na vysokej odbornej a spoločenskej úrovni a vyžadujú vysoký štandard poskytovaných služieb. Oveľa viac ako na ponúknutej cene záleží na kvalite ponúkaných služieb, väčšinou ide o produkt ušitý na mieru. Medzinárodné agentúry radšej využívajú známe, renomované, a overené firmy, u ktorých majú záruku poskytnutia nadštandardných služieb.

SkryťVypnúť reklamu

Pred niekoľkými desaťročiami s nástupom nových technológií sa prezentovali názory, že telekonferencie a internet obmedzia klasické spôsoby zhromažďovania sa. Ale treba si uvedomiť, že účastníci kongresov svojou účasťou často sledujú uspokojenie viacerých svojich potrieb. Na tieto skutočnosti treba myslieť pri zostavovaní kongresovej ponuky a prispôsobiť sa trhu. Tak ako je organizovanie kongresov zaujímavou aktivitou pre celú Slovenskú republiku, tak isto je prínosom aj pre jednotlivého hotelového zamestnanca, prepravnú firmu, organizáciu zabezpečujúcu tlmočnícke služby, reštaurácie, predajne a pod. V zahraničí nadväzne po ukončení kongresov a konferencií ponúkajú účastníkom pokongresové trasy. Účastníci tak po skončení akcie majú možnosť spoznať jednotlivé krajiny. Nie nadarmo sa pre kongresový cestovný ruch v anglickom jazyku používa názov meeting industry - priemysel.

SkryťVypnúť reklamu

JANA BAUEROVÁ

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 644
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 402
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 728
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 249
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 402
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 741
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 927
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 294
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu