Do priestorov Vodných kasární v Bratislave sa po viac ako šesťdesiatich rokoch vrátila výstava neprávom zabudnutého slovenského fotografa Miloša Dohnányho (1904 - 1944). Na tomto mieste vystavoval v čase, keď Vodné kasárne ešte nepatrili Slovenskej národnej galérii, ale časť priestorov slúžila ako reštauračné zariadenie.
Dohnányho dielo sa pred dvoma rokmi preslávilo vďaka fotografii Vierka (na snímke z roku 1932) použitej na titulnej strane prvej veľkej publikácie venovanej histórii slovenskej fotografie dvojice autorov Aurela Hrabušického a Václava Maceka. Jeho portréty, ale aj štylizované zátišia a výtvarné kompozície dokladajú slová Hrabušického, ktorý o Dohnánym hovorí ako o najdôslednejšom zástancovi modernistického "nového videnia" a "novej fotografie".
Miloš Dohnány sa narodil v roku 1904 v rakúskom Lienzi, žil a tvoril v Bratislave. Bol aktívnym amatérskym fotografom a publicistom, a to napriek tomu, že na Slovensku vtedy neexistoval odborný časopis venovaný fotografii. Bol jedným z prvých slovenských kritikov fotografie vôbec. V 20. a 30. rokoch pôsobil ako aktívny a progresívny fotograf. Aj keď svoj záujem nikdy nesprofesionalizoval a zaraďuje sa do oblasti amatérskych fotografov, výrazne zasiahol do dejín slovenskej medzivojnovej fotografie. Fotografoval popri zamestnaní, podpisoval sa ako D-amatér. V roku 1931 navštevoval večerný kurz na slávnej ŠUR, ktorý viedla ďalšia osobnosť fotografie - Jaromír Funke. "Fotografoval všetko okolo seba, akoby chcel povzbudiť menej skúsených kolegov, ukázať im, čo všetko ide pri dobrej vôli - stále akoby mal na zreteli svoju fotografickú misiu," hovorí kurátor výstavy Aurel Hrabušický. Dohnányho tvorivý rozlet predčasne zastavila smrť v roku 1944. Jeho tvorba zostala dlho mimo záujmov slovenských galérií. Až v roku 1995 bolo jeho dielo opäť predstavené verejnosti spolu s tvorbou kolegu Viliama Malíka v rámci Mesiaca fotografie.
Aktuálnu výstavu, ktorá je opäť súčasťou aktivít Mesiaca fotografie, predstavuje asi desatina zachovaného Dohnányho diela. Niektoré zväčšeniny zostali v Čechách, niečo v súkromných zbierkach v Paríži a v New Yorku, niektoré u príbuzenstva.
Popri výstave sa na pulty kníhkupectiev v tieto dni dostala Dohnányho monografia z pera Aurela Hrabušického. Po Martinovi Martinčekovi a Karolovi Plickovi je to ďalšia publikácia z edície venovanej osobnostiam domácej fotografie, ktorú vydáva združenie FOTOFO, hlavný organizátor Mesiaca fotografie. Zaplnilo sa tak ďalšie biele miesto v dejinách slovenskej fotografie.