V sále typicky socialistického kina uprostred mestečka Veselí nad Moravou, na Náměstí Míru s priam symbolickým popisným číslom 666, sa nás zišla hŕstka. Tých, ktorí sa dokážu povzniesť nad povinný ideologický náter, chcú a dokážu vidieť aj to, čo je pod ním. Už od začiatku nám výdatne pomáhala docentka Galina Kopaněvová, česká špecialistka na ruskú a sovietsku kinematografiu. A už jedenásť rokov nám zanovito otvára oči. Jej lektorské úvody sú totiž predovšetkým o tom, čo vo filme na prvý pohľad nevidieť. O konkrétnej situácii a vzťahoch v čase jeho vzniku, o kontexte, o vedomí súvislosti. To je na Seminári ruských filmov azda najdôležitejšie. Mnohí podľahli typicky revolučnej chybe a bezhlavo negujú všetko predrevolučné. Galina Kopaněvová nás učí nachádzať a ceniť si hodnoty, ktoré ostali hodnotami, aj keď vznikli v nehodnom politickom systéme.
Jubilejný 11. seminár ruských filmov vo Veselí nad Moravou ponúkal diela významných tvorcov nemej éry Dzigu Vertova, Grigorija Kozinceva a Leva Kulešova - s kongeniálnym hudobným sprievodom klaviristu Radima Linharta, klasické sovietske hudobné veselohry (Volga, Volga, Kubánski kozáci, O šiestej večer po vojne, Melódie Verijskej štvrte), z novej tvorby Ruskú archu Alexandra Sokurova i zopár krátkometrážnych noviniek na tému Moskva a formou samostatných profilov tvorbu jubilantov osemdesiatku Tengiza Abuladzeho a šesťdesiatku Olega Jankovského.
Usporiadatelia sa síce v minulosti pokúšali dostať na Seminár skutočné ruské novinky, no chvíľami to vyzerá tak, ako keby pred pätnástimi rokmi železná opona nepadla, len sa presťahovala o kus ďalej na východ. Tým výraznejšia je však ďalšia funkcia Seminára: vracať na veľké filmové plátno archívne diela, ktoré môžeme len občas vidieť vo vysielaní niektorej zo zahraničných televízií zameraných na umenie.
Veselský Seminár už dnes nepotrebuje obhajobu. Obstál v skúške časom. To, že prežil, dokazuje jeho opodstatnenosť a potrebu. Nie náhodou sa koná takmer na hraniciach rozdeľujúcich našu stratenú vlasť. Najmenej polovica účastníkov aj tento rok pricestovala zo Slovenska. Ako sa stalo zvykom, publikum tvorili stovky mladých ľudí, ktorých láka aj netradičná možnosť nocovať vo vlastnom spacáku priamo v kine.