Rumunskú posádku kamióna tuhá oravská zima nepríjemne prekvapila, trstenskí železničiari ich však navigovali bez problémov.
FOTO PRE SME - MELÁNIA PASTVOVÁ
Takmer štvorhodinovým meškaním sa včera skončila prvá skúšobná jazda kamiónu po železnici z Rumunska až na slovensko-poľskú hranicu. Od februára budúceho roku by takto mohla po koľajach prechádzať jedna vlaková súprava denne oboma smermi na trati Deva (Rumunsko) Trstená.
Vlakovú súpravu s vagónmi, nazývanými aj pohyblivá cesta, Rumuni vypravili na 836 km dlhú trať v utorok o siedmej hodine ráno cez Maďarsko a Slovensko. V snehom zavalenej konečnej stanici v Trstenej sa vlaku dočkali až krátko pred ôsmou hodinou ráno na druhý deň. "Odvtedy som už dvakrát musel zametať výhybky," povedal nám jeden zo železničiarov v Trstenej, zatiaľ čo neustávalo husté sneženie.
Rumunský vodič kamióna a zástupca rumunských železníc boli počasím veľmi nepríjemne prekvapení: "Už sem prídeme iba v lete!" zastrájali sa s humorom. Samozrejme, že ani rumunskí kamionisti sa nevedia dočkať, kedy budú môcť dlhú cestu do Poľska a ďalej do Škandinávie absolvovať aspoň čiastočne bezpečne a v teple práve počas studených zimných mesiacov. Na 846-kilometrovej ceste im stačí naštartovať len dvakrát pri výjazde a zjazde z vozňa a celú cestu prejdú o polovicu rýchlejšie, dokonca s nulou na tachometri. "Prepravná cena kamiónov bude určite konkurencieschopná, o niečo nižšia, ako cena samotnej cesty kamióna," povedal Miroslav Horečný, vedúci sekcie kombinovanej dopravy Železničnej spoločnosti.
Podľa prednostu železničnej stanice v Trstenej Jozefa Letoštiaka sú tunajší železničiari pri nakládke schopní celú súpravu kamiónov, ktorých sa na vlak vojde 16, naplniť v priebehu 20 minút: "Súprava prepraví však len kamióny bežných rozmerov, návesy s nadštandardnou výškou by neprešli niektorými tunelmi na trase. Na to máme v Trstenej namontovanú obrysnicu, ktorou prejde každý kamión pred samotnou nakládkou." (mep)