BRATISLAVA – O úspechu kandidátov na kreslá županov zrejme rozhodne disciplinovanosť voličských táborov. V prvom kole prišlo voliť 26 percent voličov a priaznivejšie odhady nie sú ani pred druhým kolom.
Siedmich predsedov samosprávnych krajov budú občania voliť v sobotu. V každom kraji si budú vyberať z dvoch kandidátov, ktorí získali v prvom kole najväčší počet hlasov.
Prezident Inštitútu pre verejné otázky Grigorij Mesežnikov sa domnieva, že účasť bude porovnateľná s prvým kolom, prípadne v niektorých krajoch môže byť aj vyššia. Etnická karta môže zapôsobiť najmä v Trnavskom a Nitrianskom kraji. „Môže prispieť minimálne k tomu, aby volebná účasť nebola nižšia.“
Podrobné rozoberanie výsledkov prvého kola v médiách by mohlo byť podľa Mesežnikova aj istou mobilizáciou k účasti. Výhodou je, že v druhom kole volieb ide o jasné súperenie dvoch kandidátov v kraji.
V uplynulých dňoch stranícke centrály alebo krajské organizácie strán zverejnili odporúčania pre svojich voličov, ktorých kandidátov v krajoch podporiť. Mesežnikov: „Tieto odporúčania majú isté hranice, lebo strany nedokázali efektívne voličov osloviť v prvom kole. Tvrdšie jadro voličov však môže odporúčanie akceptovať.“
Odborníka na reklamu z agentúry Istropolitana Milana Lechnického vo volebnej kampani pred regionálnymi voľbami prekvapila veľmi neúčinná komunikačná kampaň. Povedal, že strany s výnimkou mediálne známych ľudí nedokázali v regiónoch predstaviť svojich kandidátov. „Boli to neznáme tváre s neznámymi menami. Často som sa stretával s tým, že ľudia nevedeli, koho by mali voliť a prečo. Veľmi slabo sa odprezentoval aj zmysel volieb.“
Podľa Lechnického najhoršie to bolo s témami, ktoré strany a kandidáti ponúkali vo voľbách. „Také prázdne slová a všeobecné heslá nemali šancu ani ľudí osloviť.“
Etnická karta pri voľbe županov témou síce je, ale podľa Lechnického je to „sprostá“ téma. Vplyv na väčšiu účasť môže mať podľa neho len v niektorých krajoch, ale inak niet dôvodu, aby k urnám prišlo viac ľudí.
IGOR STUPŇAN