Osobitnou kapitolou medzi žiakmi sú deti učiteľov. Učitelia ich vnímajú ako deti svojich kolegov a stane sa, že im občas prilepšia. Paradoxne, niekedy sa však dočkajú aj opaku. "Mala som spolužiaka, ktorého mama bola učiteľkou na tej istej škole. Nemal to však preto vôbec ľahšie, skôr naopak, bol ponižovaný," hovorí Katarína Blahová zo Senice. "Triedna si prostredníctvom neho vybavovala osobné účty s jeho matkou, svojou kolegyňou. Neraz ho nazvala prasiatkom vylihujúcim v blate."
Rajmont z 1. súkromného gymnázia na Bajkalskej ulici je synom učiteľky slovenského jazyka na rovnakej škole a nemá s tým zlé skúsenosti. "Spolužiaci sa ku mne správajú rovnocenne. Nemám s nimi žiadne problémy," hovorí. "Učitelia ma ani nezvýhodňujú, ani neznevýhodňujú."
Často sa tiež stáva, že sami rodičia - učitelia, sú na svoje deti prísnejší a očakávajú od nich viac vedomostí ako od ostatných žiakov. "Pamätám si, že odo mňa ako učiteľského dieťaťa chceli učitelia vždy viac, ako od ostatných detí. Nebolo mi to po vôli," hovorí Jana Žiaková z Čadce, ktorá je dnes sama triednou učiteľkou.
Igor Adamec, moderátor detskej relácie Kakao má podobnú skúsenosť. "To, že som bol učiteľské dieťa, mi nijako nepomohlo, skôr naopak. Vždy som bol trestané dieťa a učitelia mi hovorili: to máš za to, aby si si nemyslel, že si uprednostený. A mama im vždy hovorila: len mu daj, len mu daj," spomína dnes s úsmevom Adamec. Hovorí, že keď sa dostal na gymnázium, poriadne si vydýchol.
V niektorých prípadoch rodičia-učitelia zase svoje deti nadhodnocujú a ich výsledky vidia cez ružové okuliare. Očakávajú od nich, že budú najlepšie, pritom nespĺňajú ani kritériá hodnotenia dobrý. "Učím štyri učiteľské deti a jedno z nich je synom zástupkyne," hovorí učiteľka z Ilavského okresu. "Na začiatku som to však netušila a práve jemu som dala na vysvedčení sólovú trojku. Zástupkyňa si ma predvolala. Vravela som jej, že jej syn číta slabšie ako štvorkár, a že z môjho laického pohľadu je dyslektik a dysgrafik," pokračuje. Zástupkyňa sa urazila, pretože jej nikdy nikto nič podobné nepovedal. So synom sa však začala viac učiť a zlepšil sa. "Kolegyňa nedávno zhodnotila situáciu rovnako, zistila, že chlapec nevie poriadne čítať ani písať. Tiež mu dala sólovú trojku zo slovenčiny. Ona však už neskončila na koberci," dodáva učiteľka z Ilavy.
Podľa psychológov je dobrým riešením, ak deti nechodia do školy, kde vyučujú ich rodičia. Ak sa tak však už stane, dobrý učiteľ by sa mal nad situáciou povzniesť a hodnotiť len tie výsledky, ktoré patria do školy a pred tabuľu, a nie fakty, ktoré vyplývajú zo života. (janaj, sr)
FOTO SME - MIROSLAVA CIBULKOVÁ
Medzi deťmi by sa nemali robiť rozdiely
Učitelia by medzi deťmi nemali robiť rozdiely, hovorí školská psychologička Ľudmila Golianová. V prvom rade by však podľa nej deti nemali chodiť do školy, kde učia ich rodičia. "Vznikajú tak napäté vzťahy medzi učiteľmi, pretože ich zrejme budú trošku preferovať pred ostatnými, keďže sú deťmi spolupracovníkov," myslí si. Dodáva, že dnes sú práve učiteľské deti viac preferované ako kedysi - nikto si totiž nechce rozhádať kolegov. (janaj)