Nový školský zákon má byť "prerozprávaním" reformnej vízie Milénium, ktorú vláda schválila pred štyrmi rokmi.
Minister školstva Martin Fronc sa pokúsil vytvoriť prvú verziu školského zákona už minulý rok, medzi pedagógmi však mala negatívny ohlas, a tak ju stiahol. Novú, vylepšenú verziu legislatívneho návrhu zámeru zákona chce verejnosti predstaviť začiatkom budúceho roka.
V susednom Česku nový školský zákon už pred pár mesiacmi prijali. Tiež sa pokúsil zredukovať bifľovanie na školách (neurčuje sumár dát, mien, matematických vzorcov a iných poučiek, ako to bolo doteraz). Hovorí najmä o tzv. kompetenciách - schopnostiach pracovať s informáciami a vedomosťami.
Je to dobrý začiatok - každý iste uzná, že napríklad zmyslom učenia sa cudzieho jazyka nie je vymenovať všetky slovesné časy, ale dohovoriť sa. Školy si majú začať samy tvoriť tzv. rámcové vzdelávacie programy, podľa ktorých budú učiť. V nich presne definujú, čo škola ponúka, na čo sa hlavne zameriava, čo budú jej žiaci vedieť.
Českí odborníci sa však zhodujú v tom, že rámcové vzdelávacie programy samy o sebe k reforme školstva stačiť nebudú. Ak totiž učitelia nezačnú učiť inak, s ohľadom na zistenia pedagogickej vedy (sedem inteligencií, kľúčové kompetencie), reforma sa nezačne.