Najväčšiu pozornosť vzbudila táto Charlesova veta: "Ľudia si myslia, že všetci môžu byť pop hviezdami, sudcami, televíznymi osobnosťami alebo schopnejšími hlavami štátov, bez toho, že by tomu venovali potrebnú prácu alebo mali prirodzené nadanie."
Elitár, nafúkanec, staromilec, onálepkovali minulý týždeň Charlesa mnohí novinári aj osobnosti, ktoré sa prepracovali nahor z nižších spoločenských vrstiev.
Kráľovská rodina škandáliky, ktoré vynášajú zamestnanci spoza kráľovských múrov, spravidla ignoruje. Včera Charles na seminári v Londýne svoje postoje vysvetlil. "Úspech môže mať mnoho podôb. Z môjho pohľadu je rovnako skvelým výsledkom byť inštalatérom či murárom, ako sa stať právnikom či lekárom."
Upozornil, že jeho poznámka "zdá sa ako by si každý myslel, že je kvalifikovaný na prácu, oveľa presahujúcu jeho schopnosti", bola vytrhnutá z kontextu. Súvisela s návrhom jeho zamestnankyne, ako školiť osobných asistentov, aby sa mohli stať súkromnými tajomníkmi. V parlamente princa kritizoval minulý týždeň aj minister školstva Charles Clarke. Pre labouristickú vládu je rovnosť šancí "posvätná". Labouristi vzostup Británie spájajú s modernou spoločnosťou otvorenou každému jednotlivcovi. Vo Veľkej Británii za stáročia vzniklo mnoho bariér oddeľujúcich svet šľachty a bohatých od "tých ostatných".
Princ včera povedal, že jeho názory môžu byť staromódne, neznamená to, že sú nesprávne. Pripomenul, že jeho nadácia dáva 30 rokov šancu napredovať ľuďom, ktorí nie vlastnou vinou nedostali šancu.
Celkom paradoxne vyznieva teraz veta, ktorú nástupník už dávnejšie vyslovil, keď opisoval desaťročia čakania na trón: "Môj skutočný problém je, že naozaj neviem, aká je moja životná rola."
Čo napísal v memorande
"Čo sa to dnes so všetkými deje? Prečo si všetci myslia, že sú kvalifikovaní, aby robili veci, ktoré sú mimo ich technických možností? Súvisí to s prostredím v školách, je to dôsledok systému, čo vedie na deti sústredený tlak a nepripúšťa zlyhanie...
Je to dôsledok sociálneho utopizmu, ktorý sa domnieva, že je možné ľudstvo geneticky a sociálne pretvárať a protirečiť tak poučeniu z histórie." (r)