Aké by malo byť ideálne vyučovanie?

Cieľom školy je, aby svojich žiakov čo najlepšie pripravila pre život. Ako však tento cieľ čo najlepšie dosiahnuť? "Základom ideálneho vyučovania je, samozrejme, dobrý učiteľ, ktorý dobre ovláda vyučovanú tému. Na zlepšenie názornosti a zatraktívnenie výučby by mal používať kvalitné pomôcky. Svojim žiakom by mal byť k dispozícii vždy, keď ho potrebujú. Mal by ich tiež čo najlepšie poznať, aby sa im vedel prispôsobiť pri vysvetľovaní učiva. A musí ich aj vedieť motivovať, udržať ich pozornosť či zabaviť," hovorí pedagóg z Matematicko-fyzikálnej fakulty Univerzity Komenského Miloš Kravčík. Na jedného človeka vcelku dosť práce.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Aby vyučovanie prinieslo efekt, mal by sa učiteľ so žiakmi rozprávať, nielen stáť pred tabuľou a rozprávať im látku bez toho, aby videl, či ho vnímajú. Zistilo sa totiž, že najlepšie sa učí ten, kto sa do učenia aktívne zapája.
V neposlednom rade by tiež učiteľ mal prihliadať na najnovšie poznatky z pedagogiky a teórie učenia. Najnovšie výskumy totiž ukazujú, že najlepšie si pamätáme to, čo sa pred nami odohráva v pohybe, ktorého sme sami aktívnymi účastníkmi. Potom to, čo vidíme, a najhoršie to, čo vnímame sluchom.
Podľa zistení Štátnej školskej inšpekcie v slovenských školách prevláda klasický štýl vyučovania. Učitelia robia najčastejšie chyby v tom, že žiakom nedávajú priestor na sebahodnotenie, stále používajú neefektívne metódy (zabúdajú najmä na motiváciu, názornosť vyučovania a pochvaly) a slabšie prospievajúcim žiakom venujú málo pozornosti.

SkryťVypnúť reklamu

Psychológ a prodekan Pedagogickej fakulty UK Miron Zelina si myslí, že problém je aj v tom, že učitelia dávajú žiakom málo úloh na tvorivé a hodnotiace myslenie. Tiež málo alebo vôbec nerozvíjajú tzv. výstavbu osobnosti žiaka. "Deti majú plnú hlavu pokemónov, mobilov, SMS-iek, počítačových hier, chatovania, televíznych a hudobných programov. Ale škola im vtĺka do hláv definíciu cis- trans izomérie," hovorí Zelina. "A tak žiak nemá rád školu, nemá rád učiteľa, nemá rád vzdelávací obsah, lebo jeho zaujíma niečo celkom iné. Ale školu nezaujíma, čo zaujíma deti," hovorí Zelina.

Čítajte v utorok denník SME!

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes
  2. Slony, ticho savany, Kilimandžáro. Keňa je skvelá na prvé safari
  3. Anna Macaláková: Výnos je len časť príbehu investície
  4. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku
  5. Sudoku a hlavolamy: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani počas leta
  6. Vyžrebovanie futbalových súťaží: Kedy hrá vaše mesto či dedina?
  7. Sedemnásť hotelov, kde si oddych užijú deti aj dospelí
  8. Prvý realitný fond ťaží z oživenia trhu a nižších sadzieb
  1. Slony, ticho savany, Kilimandžáro. Keňa je skvelá na prvé safari
  2. Anna Macaláková: Výnos je len časť príbehu investície
  3. Pochvala v teame nie je „bonus“, ale kyslík
  4. Sudoku a hlavolamy: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani počas leta
  5. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku
  6. Drony menia lesníctvo, LESY SR testujú 3D modelovanie územia
  7. Sedemnásť hotelov, kde si oddych užijú deti aj dospelí
  8. Vyžrebovanie futbalových súťaží: Kedy hrá vaše mesto či dedina?
  1. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes 17 253
  2. Kam v auguste k moru? 4 tipy na last minute dovolenku 15 895
  3. Sedemnásť hotelov, kde si oddych užijú deti aj dospelí 5 067
  4. Vyžrebovanie futbalových súťaží: Kedy hrá vaše mesto či dedina? 3 579
  5. Slony, ticho savany, Kilimandžáro. Keňa je skvelá na prvé safari 3 186
  6. Prvý realitný fond ťaží z oživenia trhu a nižších sadzieb 3 165
  7. Sudoku a hlavolamy: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani počas leta 2 850
  8. Anna Macaláková: Výnos je len časť príbehu investície 1 926
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu