„Najväčším prínosom pre deti je motivácia učiť sa cudzí jazyk. Slovenské deti sú menej sebavedomé, obávajú sa, že dostatočne neovládajú jazyk. Keď začnú rozprávať, často zistia, že sú na tom lepšie, ako deti v zahraničí,“ hovorí Alena Štefániková zo slovenskej kancelárie Sokrates.
V rozhovore pre SME to vystihla komisárka Európskej komisie pre vzdelanie, kultúru, mládež, médiá a šport Viviane Redingová: „Hovoríme tu spolu, snažíme sa poučiť o kultúre suseda, učíme sa rešpektu k druhým a žiadame rešpekt k našej kultúre, pretože naša budúcnosť je Európa kultúrnej rôznorodosti. Práve učitelia musia ukázať, čo rôznorodosť znamená. Že je to po prvé – učiť sa o druhých, rozumieť druhým a oceňovať ich, a po druhé – nebáť sa druhých, spolupracovať a žiť s nimi. Učitelia majú veľkú zodpovednosť a chcela by som, aby ich tu bolo viac. Aby videli, aké projekty ich kolegovia urobili. Počas siedmich rokov Comenia spolupracovalo 40 000 škôl – dva milióny detí. Nie je to úžasné?“
Šéf bruselskej centrály pre program Comenius 1 Bertrand Delpouche pre SME povedal: „Pre mnohé deti bola návšteva Bruselu prvým výletom mimo hraníc vlastnej krajiny, mnohé prvýkrát leteli. Sme šťastní. Pozrite sa na súčasnú situáciu v Európe, už dlho tu nebola žiadna veľká vojna. Všetci však vedia o konflikte v Kosove či Macedónsku. Potrebujeme mladú generáciu, ktorá pozná rozdiely v Európe a je lepšie pripravená akceptovať ich, vyvarovať sa napätia. Aj to je cieľom tohto programu.“
ANDREA HAJDÚCHOVÁ,
Brusel