FOTO - SPI International
Český sen * ČR 2004 * 95 min * Scenár a réžia: Vít Klusák, Filip Remunda * Kamera: Vít Klusák * Hudba: Hynek Schneider, V. O. Bauer * Premiéra v SR: dnes
Absolventský film Víta Klusáka a Filipa Remundu Český sen vyvolal v Čechách ostré diskusie ešte skôr, než sa dostal do kín. Dôvod je prozaický. Český sen, sľubovaný hypermarket, ktorý sa mal otvoriť 31. mája 2003, je mystifikačný projekt, ktorého cieľom bolo sledovanie prípravy experimentu a reakcií na jeho vyvrcholenie.
S pomocou reklamnej agentúry a médií Klusák s Remundom potvrdili silu reklamy, ktorá dokáže predať aj produkt menej kvalitný, či v prípade Českého sna dokonca produkt neexistujúci.
V úvode filmu nás tvorcovia o plánovanom experimente informujú, sledujú prípravu celého projektu. Na reklamnej kampani k hypermarketu sa podieľajú reklamní agenti, grafici, vizážisti, hudobníci, tímy skúmajúce vplyv reklamy na správanie typického konzumenta. V duchu dokonalej marketingovej stratégie sa vytvárajú logá, obaly pre produkty "vlastného" hypermarketu. Titulná pieseň s textom "tak zkus se dívat jako dítě, spousta věcí omámi tě" mala ľudský mozog premasírovať do stavu "tu nesmiem chýbať, to musím mať".
Druhú rovinu filmu tvorí sledovanie reakcií tých, ktorí sa nechali oklamať. S letákmi v rukách, vyzbrojení bojovou náladou prichádza vyše 3000 "obetí" reklamy za vidinou lacného digitálneho fotoaparátu či uhoriek. Po odhalení podvodu (namiesto hypermarketu ich čaká len čelná dúhová stena) je väčšina z nich podráždená, zaznejú nadávky na českú vládu, zriedka i sebakritické poznámky o manipulatívnosti českej povahy. A poznanie, že filmári klamú.
Tretiu rovinu filmu tvoria reakcie médií, ktoré sa na celom projekte podieľali. V závere experimentu rozhorčená televízia Nova odhalila škandál a vyslovuje pohoršenie nad neetickosťou experimentu.
Prečo taký experiment tvorcovia vlastne urobili, zostáva aj v závere dobre utajené. Klusákovi a Remundovi chýba odvaha k väčšej konfrontácii so zúčastnenými stranami. Časť, v ktorej pracovník reklamnej agentúry odsudzuje nečestné praktiky Klusákovho a Remundovho projektu, vyznieva do prázdna. Pracovník vyslovuje slová, že kým dokumentaristi klamú, reklama nie. Bodka.
Tvorcovia mohli práve tieto slová využiť, rozvinúť, no nestalo sa. Klusák a Remunda sú možno majstrami v búraní českých snov, ale určite nie majstrami veľkých slov. Chceli zinscenovať veľký happening, pričom ich samotný film zostáva miestami len na úrovni happeningu. V konečnom dôsledku však vcelku príjemného a vtipného.
A či ide o "cynickou sprosťárnu", alebo o osvetu, ktorá nasmeruje zrkadlo národu, musí rozhodnúť každý divák pre seba.
Prvá česká reality šou bola skoro prezradená
Filip Remunda a Vít Klusák (na fotografii utekajú pred rozhnevaným davom) absolvovali pre nakrúcanie Českého sna manažérsky kurz. Aby čo najlepšie zapôsobili na ľudí, ktorých potrebovali na vyrobenie veľkej reklamnej kampane. "Ľudia z reklamnej agentúry nás najprv brali ako kamarátov, mladých filmárov, ktorí robia nejaký experiment. Keď sme však za nimi prišli debatovať v saku, začali to brať vážne - to sako má v sebe nejakú mágiu. Postupne im došlo, že naším filmom im nebudeme robiť len dobrú reklamu a že v ňom musia odpovedať na mnohé otázky. Ku koncu kampane sme už mali od kamarátstva veľmi ďaleko," hovorí Klusák. "Pre nich bolo podstatné, že im niekto urobí reklamu, do toho s tým šli," doplňuje Remunda. "Dnes si myslia, že sme ich oklamali a že výsledný film ide proti nim. Dokonca nás nútili, aby sme dve scény vystrihli. Štyri dni pred koncom kampane sa nám vyhrážali, že prezradia tlačovej agentúre ČTK, že Český sen je podvod. Tvrdili, že nás dajú na súd."
Blízko k odhaleniu experimentu mali české Hospodárske noviny. Počas kampane písali, že ide zrejme o prvú českú reality šou v Českej televízii. Netvrdili to však s presvedčením, lebo nikomu sa nechcelo veriť, že by taká profesionálna a drahá kampaň mohla byť spojená s nejakým podfukom.
Ozveny po Českom sne bolo počuť v českej spoločnosti dlho po odhalení pravdy. Klusák a Remunda si myslia, že v niektorých prípadoch boli ich nápad a značka ukradnuté. (kk)
Autor: Ildikó PongóOVÁ(Autorka je filmová kritička)