ti z iných krajín totiž ukazujú, že najväčšia časť pracujúcich sa o dôchodkovej spoločnosti rozhodne hneď, krátko po tom, ako bude môcť vstúpiť do druhého piliera a že len malá časť klientov potom neskôr spoločnosť zmení. Ide teda o súboj o klientov, ktorý ovplyvní úspešnosť spoločností na niekoľko rokov dopredu.
Získanie dôvery
Podľa niektorých odhadov bude v mediálnej prezentácii dôchodkových správcovských spoločností použitá až miliarda korún. Oficiálna kampaň sa mohla začať až od prvého novembra, ale aj čas pred týmto termínom spoločnosti využili na získanie pozitívneho vzťahu k firme. Zatiaľ len bez označenia dôchodkovej správcovskej spoločnosti, ktoré mohli začať používať až po pridelení licencie.
"Jedna z najväčších úloh dôchodkových správcovských spoločností je v súčasnosti získanie dôvery," hovorí predseda predstavenstva Alianz - Slovenská dôchodková správcovská spoločnosť Jozej Paška. Zákazníci si budú podľa neho vyberať na základe dôvery, sily a finančnej stability. Allianz preto začal s kampaňou ako jeden z prvých uchádzačov o budúce dôchodkové úspory ešte začiatkom septembra.
Čo najskôr
Jednou zo spoločností s najmasívnejším pokrytím reklamného mediálneho priestoru je Credit Suisse Life & Pensions Slovensko. Výkonný riaditeľ spoločnosti Dušan Doliak je však v odhade celkových výdavkov na kampaň striedmejší. Podľa neho sa priblížia k sume 500 mil. Sk. Odhaduje, že mesačne spoločnosti v médiách investujú dovedna približne 50 mil. Sk, takže v úvodnom polroku reformy to bude podľa neho 300 mil. Sk. A záverom na presvedčenie nerozhodnutých sporiteľov, ďalším približne 200 mil. Sk.
Hovorí, že podľa skúseností z Maďarska a Poľska si v prvej štvrtine času vyhradeného na rozhodovanie, niektorú z dôchodkových spoločností vyberie zhruba tretina celkového počtu sporiteľov, ktorí sa rozhodnú vstúpiť do druhého piliera. Na záver tohto obdobia si ešte svoje rozhodnutie podľa neho nechá približne štvrtina.
Dlhodobá návratnosť
Výdavky na reklamu sú pre spoločnosti investíciou na niekoľko rokov. Zákon im presne určuje aké poplatky si môžu účtovať na pokrytie svojich nákladov. Sú stanovené ako percento z inkasovaných a spravovaných peňazí. Rentabilita investícií do reklamy, teda bude najrýchlejšia u tých spoločností, ktoré získajú najviac klientov.
Cieľom marketingových aktivít správcovských spoločností je teda získať čo najskôr čo najviac klientov. Jednak im to umožní spravovať čo najskôr veľké množstvo peňazí a uhrádzať tak z poplatkov svoje náklady a zároveň predbehnú v získavaní klientov konkurentov.
"Keď vydáte napríklad 100 mil. Sk v roku 2005, môže úhrada týchto nákladov z poplatkov trvať aj 10 - 15 rokov," potvrdzuje dlhodobosť investície D. Doliak. Dodáva však, že reklama nie je najväčšou položkou pri založení dôchodkovej správcovskej spoločnosti. Veľké náklady, podľa neho predstavujú provízie pre sprostredkovateľov a náklady na informačný systém. Založenie väčšej dôchodkovej správcovskej spoločnosti podľa neho vyjde na 300 až 500 mil. Sk.
Protiváha štátu
Protiváhou kampane dôchodkových správcovských spoločností má byť kampaň štátu. Jej cieľom je informovať prispievateľov do dôchodkového systému o výhodách a nevýhodách sporenia v dôchodkovej správcovskej spoločnosti. "Cieľom je informovať veľmi vyvážene o prvom a druhom pilieri, aby do druhého piliera nevstúpili tí, ktorým sa to neoplatí," hovorí Štefan Vadócz, konateľ agentúry Neopublic, ktorá zabezpečuje kampaň pre Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR. Vysvetľuje, že zámerom je, aby časť ľudí zostala v priebežnom systéme, ktorý by inak predstavoval veľkú záťaž pre verejné financie. (pa)