Nepekná, nevzdelaná a hrubá Aileen Wuornosová sa stala prostitútkou v trinástich rokoch. Vraždiť však začala až po tom, ako sa zaľúbila do mladej lesbičky Selby. Prvý raz zabila v sebaobrane brutálneho klienta. Potom začala vraždiť sčasti z odporu k mužom, sčasti pre peniaze. Filmová dráma scenáristky a režisérky Patty Jenkinsovej Monster (Monštrum) zobrazuje posledných deväť mesiacov jej života na slobode.
Charlize Theronová (1975), rodáčka z Južnej Afriky, pôsobiaca od roku 1994 v USA, získala za svoj netypický, no strhujúco presvedčivý herecký výkon aj Strieborného medveďa na 54. medzinárodnom filmovom festivale v Berlíne, Zlatý glóbus, Oscara a mnoho ďalších cien.
Pri vzniku Monštra pôsobila Charlize Theronová aj ako producentka. "Najskôr za mnou prišli s ponukou roly. Prečítala som si scenár a pochopila som, že je to vysnívaná úloha každej skutočnej herečky, príležitosť, aká sa v živote po druhý raz neobjavuje. No a to ma priviedlo k rozhodnutiu, že na realizáciu tohto filmu, tejto postavy, prispejem aj ako spoluproducentka."
Aileen Wuornosovú popravili v roku 2002, herečka, ktorá ju tak majstrovsky stvárnila, sa s ňou nikdy nestretla. "Pozorne som študovala všetky dostupné filmové a video nahrávky z procesu s Aileen," povedala nám Charlize Theronová v Berlíne.
"Aileen mala jediného priateľa z detstva - istého Dawna Atkinsa, s ktorým si dopisovala po celých dvanásť rokov čakania na vykonanie rozsudku. Spolu s Patty Jenkinsovou sme ho vyhľadali. Strávili sme dva dni čítaním korešpondencie a rozhovormi. Pomohlo mi to predstaviť si Aileen ako človeka. Nielenže viac vážila, ale bola odo mňa o kus nižšia. To bol skutočný problém. Kilogramy sa dajú nabrať, ale zmenšiť sa nedokážem. Pretože Aileen mala kolísavú chôdzu, sústredila som všetku svoju hmotnosť do kolien. Mala veľké oči, ktoré boli vo chvíľach vypätých emócií ešte väčšie. Všetko napätie sa u nej sústreďovalo v oblasti úst. U mňa je to čelo, takže som sa musela naučiť prežívať veci úplne po novom."
Ešte ťažšie, ako vystihnúť vzhľad, bolo preniknúť do jej myslenia, do toho, aká naozaj bola: "Najväčšia časť mojej premeny na ňu závisela odo mňa samotnej, používali sme len minimum masiek a protetických pomôcok, no predsa len som dostala umelé zuby. A to znamenalo, že som sa musela od začiatku nanovo učiť rozprávať, artikulovať, intonovať."
Charlize sa nezvykne pozerať na svoje filmy, Monštrum však bolo výnimkou: "Režisérka trvala na tom, aby som bola pri definitívnom zostrihu. Napozerala som sa teda sama na seba dosť a dosť. Bolo to ľahšie ako inokedy, práve preto, že vo filme vyzerám úplne inak ako v skutočnosti, dokázala som sa odosobniť a udržať patričný odstup."