Miesto pre dvoch, aj keď jeden predčasne odišiel

Kornel Földvári nie je povolaním teatrológ, ale málokto tak dobre pozná divadlo L+S a málokto by vedel tak zasvätene napísať o účinkovaní tejto dvojice ako práve on. Potvrdzuje to kniha Svet pre dvoch (Koloman Kertész Bagala, L.C.A. Publishers Group, ...

Kornel Földvári nie je povolaním teatrológ, ale málokto tak dobre pozná divadlo L+S a málokto by vedel tak zasvätene napísať o účinkovaní tejto dvojice ako práve on. Potvrdzuje to kniha Svet pre dvoch (Koloman Kertész Bagala, L.C.A. Publishers Group, Levice 2004). Publikácia nevznikala ako kniha, ide o súhrn článkov, recenzií a poznámok, ktoré autor uverejňoval od roku 1966 až po smrť Satinského roku 2002, jednak v časopisoch a divadelných bulletinoch, jednak ako doslovy či texty na prebaloch CD v knihách oboch autorov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Čiže, akoby náhodné zoskupenie textov, v skutočnosti však zázračná jednota pohľadu a vhľadu do diela našej chýrnej dvojice, kniha suplujúca trochu monografiu, trochu dejiny humoru a satiry v slovenskej literatúre. Predovšetkým však dokonalá analýza fenoménu L+S.

Földvári "pristihol" mladučkých Lasicu a Satinského už pri ich štarte v mikrodivadielku bratislavského Domu ČSSP, kde uvádzali roku 1966 každý pondelok Večer pre dvoch. Skôr než iní si všimol, že to nie sú vtedy bežní ľudoví rozprávači, ktorí sa ženú za podenkovými akutálnosťami, ale že oni hľadajú komiku "v ľudskom vnútri, v myslení a vlastnostiach človeka". Hovoril vtedy doslova o estetickej revolúcii, ktorej základnou stavebnou jednotkou nie je ani komika charakterov, ani situácií, ale slovo, jazyk. Ako Havel svojho času vymyslel jazyk ptydepe, oni napríklad vymysleli migzidčinu.

SkryťVypnúť reklamu

Földvári pravidelne nielenže komentoval ich kabaretné vystúpenia, on sa usiloval vyhmatať ústredný nerv tohto smutného humoru, ktorý bol nekomunálny, ale fundamentálny, týkal sa národnej mentality takisto ako moderného človeka, "ujarmovaného a korumpovaného súčasnou civilizáciou". Földvári vyvracal názory časti kritiky, ktorá ich pokladala iba za vtipkárov, a presvedčivo dokázal, že jediní robili absurdné divadlo.

Keďže systematicky sledoval divadelnú činnosť dvojice (kým ju abnormalizátori nedonútili odísť do Brna), všímal si aj mnohorakosť a vývin jej poetiky, pričom si zároveň musel položiť otázku, aký je podiel jedného i druhého na spoločných hrách. Jasnejšie to, samozrejme, bolo, keď každý z nich začal publikovať v časopisoch a dokonca vydávať aj vlastné knihy. Földvári však nad tým uvažoval už skôr, lebo akokoľvek boli obaja na scéne od seba neodlučiteľní, každý mal osobitý až nápadný svojráz, počnúc temperamentom a končiac telesným výzorom.

SkryťVypnúť reklamu

Snaha definovať ich rozdielnosť viedla napokon Földváriho k tomu, že voľne parafrázoval Satinského: Lasica intelektuál (podľa Satinského lord), Satinský človek z ľudu. Prvý flegmatický cynik, druhý nešťastný plebejec. Každá charakteristika síce platí dovtedy, kým nevymyslíme inú, výstižnejšiu, no v tomto prípade je asi najbližšie k pravde, overiteľná dnes už iba na filmových záznamoch alebo v tlačených textoch.

K Földváriho knihe zákonite patrí, hoci žánrovo sa vyníma, dlhší spomienkový článok Štyristojedenásť dní. Tak dlho/krátko bol totiž Földvári riaditeľom Divadla na korze, kam sa dostal zásluhou Lasicu po zániku Kultúrneho života 1968. Táto trpko-ironická reminiscencia oživuje vtedajšiu atmosféru strachu a obsahuje veľa milých zmienok o mnohých hercoch, hudobníkoch a divadelníkoch. Jej výpovedná hodnota spočíva v plastickom vykreslení vtedajších politických praktík. A výpovedná hodnota celej knihy?

SkryťVypnúť reklamu

Je to svedectvo o bezprostredne zachytenom zážitku z hier a vystúpení Lasicu a Satinského na rozličných scénach a potom na scéne vlastnej, o autorovej úspešnej snahe presne pomenovať tento zážitok a zaradiť prácu oboch umelcov do dejín divadelného humoru a satiry na Slovensku od Jonáša Záborského po Petra Karvaša.

A v neposlednom rade pripomenúť mladej generácii, čo sme tu mali napriek nepriazni, ba nepriateľstvu doby.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  5. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  8. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  1. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 695
  2. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 498
  3. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 740
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 635
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 711
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 259
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 2 242
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave! 1 328
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu