Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácii predpokladá, že v rokoch 2005 až 2007 do diaľnic a rýchlostných ciest poputuje takmer 58 miliárd korún. Ďalšie peniaze by mali do výstavby vložiť súkromní investori. ILUSTRAČNÉ FOTO - ARCHÍV SME
BRATISLAVA - Výstavbu nových diaľnic a rýchlostných ciest vlani a tento rok spomaľovali problémy s vyvlastňovaním a majetkovoprávnym vyrovnaním pôdy. Naštartovanie prác na niektorých úsekoch oddialili prieťahy miestnej samosprávy pri vydávaní územných povolení. Vyplýva to zo správy o plnení aktualizovaného nového projektu výstavby diaľnic a rýchlostných ciest, ktorý včera prerokovala vláda.
Podľa generálneho riaditeľa Slovenskej správy ciest Dušana Faktora úspechy, ktoré vlastníci pôdy dosiahli pri blokovaní výstavby závodu Hyundai/Kia v Žiline aktivizovali aj ľudí v iných regiónoch. Problémy s vyvlastňovaním správa ciest registruje napríklad aj na úseku Mengusovce - Janovce a Svinia Prešov. V obciach Svinia a Župčany dokonca hrozí riziko, že sa vyvlastňovacie konanie neukončí.
Pre vládu bude prioritou materiál, ktorý kabinetu predložilo ministerstvo dopravy. Obsahuje aj harmonogram výstavby diaľnic a autostrád do konca roka 2008. Prioritou najbližších dvoch rokov je dobudovanie diaľničného prepojenia Bratislavy a Žiliny. Takmer 43 zostávajúcich kilometrov medzi Ladcami a Žilinou bude podľa prepočtov rezortu stáť 24,4 miliardy korún. Polovicu peňazí poskytne štátny rozpočet a zvyšok Diaľničná spoločnosť.
Rezort dopravy predpokladá, že v nadchádzajúcich štyroch rokoch odovzdá do užívania celkovo 184,3 kilometra nových ciest. Najväčší podiel by pritom mali mať diaľnice. Podľa poradcu ministra dopravy Tomáša Šarlušku, rezort na základe politických rokovaní popresúval v porovnaní s pôvodným zámerom ukončenie niektorých komunikácií. "Ministerstvo pritom muselo vychádzať z finančných možností, keď 60 percent financií má byť použitých na výstavbu diaľnic, 25 percent na výstavbu komunikácií typu R1 a 15 percent by malo smerovať na komunikácie R2," povedal Šarluška.
Vybrané úseky diaľničnej výstavby v rokoch 2004 až 2006 sa budú spolufinancovať z fondov Európskej únie. Zo štrukturálneho fondu (ERDF) v tomto období do rýchlostných ciest R1, R2 a jedného úseku na severnom diaľničnom ťahu natečie 136,7 milióna eur. Ďalších 130,9 milióna eur poputuje do úseku diaľnice D1 Mengusovce-Jánovce, ktorý podporí aj ďalších 30 miliónov eur od Európskej investičnej banky. Ide o druhú tranžu z celkového úveru 350 miliónov eur na projekt výstavby diaľnic a rýchlostných ciest.
Pri ďalších dvoch úsekoch na severnom ťahu sa počíta aj s použitím súkromného kapitálu. Privátni investori by mali do diaľnic vložiť celkovo až 140 miliárd korún. (dc, sita)
Koľko diaľnic a rýchlostných ciest pribudne do roku 2008?
Diaľnice 81,3
Dvojpruhové rýchlostné cesty v trase diaľnice 27,7
Štvorpruhové rýchlostné cesty 28,9
Rýchlostné cesty dvojpruhové 42,7
Privádzače 12,8
Zdroj: Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií