Zmenená (k horšiemu) Charlize Theronová (vpravo) dominuje vo filme Monštrum so svojou životnou úlohou odsúdenej vrahyne Aileen Wuornosovej. FOTO - TATRAFILM |
Monštrum (Monster) * USA 2003 * Scenár a réžia: Patty Jenkinsová * Kamera: Steven Bernstein * Hrajú: Charlize Theronová, Christina Ricciová, Bruce Dern, Scott Wilson * Premiéra v SR: dnes
Životný príbeh Aileen Wuornosovej obišiel celú Ameriku. Žena, ktorá býva označovaná za prvú masovú vrahyňu v amerických dejinách, svoj príbeh dokázala speňažiť aj z väzenskej cely. O Wuornosovej sa popísali články, nakrútili dokumentárne filmy, ale svojich pätnásť minút celosvetovej slávy v podobe sfilmovaného života s názvom Monštrum v roku 2003, si už neužila. Popravili ju.
Je to príbeh ženy, s ktorou sa život nepekne zahral. Narodila sa, no matka ju zavrhla, ako maloletá otehotnela, svoje dieťa dala na adopciu. Na vlastnej koži spoznala, čo je to násilie, ponižovanie, znásilňovanie. Do spoločnosti sa nedokázala plnohodnotne zaradiť. Nenašla hodnoty, na ktorých by dokázala v neskoršom živote stavať. Nehnusilo sa jej predávať svoje telo a čoskoro sa pri poskytovaní sexuálnych služieb stretla s násilím. Najprv vraždila, lebo sa chcela brániť, neskôr preto, lebo zistila, že je to jednoduchšia cesta k peniazom. To, že jej život smeruje k totálnemu morálnemu fiasku, si Aileen nikdy neuvedomovala.
Na poli dlhometrážneho filmu debutujúca scenáristka Patty Jenkinsová nevyťažila z tejto vďačnej témy maximum. Režisérka na pozadí lesbického vzťahu Aileen k nesmelej Salby rekonštruuje obdobie deviatich mesiacov na konci 80. rokov, počas ktorých Aileen pre peniaze zavraždila sedem mužov, väčšinou svojich klientov. Niekedy Jenkinsová ukazuje násilie v podobe znásilňovania a vraždenia explicitnejšie, šokuje nás otvorenosťou, inokedy ho podáva len v náznakoch, no práve tieto momenty sú vo filme najpôsobivejšie. Z filmu vôbec nie je jasná režisérkina pozícia, nevieme, či vidí v Aileen skôr obeť alebo zločinca. Rovnako nejasné je jej stanovisko k morálnym otázkam, ako je napríklad trest smrti, a neponúka ani komplexnejšiu analýzu minulosti vrahyne, ktorá by vysvetlila motivácie jej činov.
S filmovou Aileen Wuornosovou možno mať občas súcit, občas jej konanie vyvoláva úškrn (napríklad v scéne, keď sa bez akéhokoľvek vzdelania uchádza o pozíciu právničky, a keď ju odmietnu, je skalopevne presvedčená, že je v práve) a občas, keď jej za obeť padnú nevinní ľudia, sú jej činy jasne odsúditeľné.
Nízkorozpočtový film Monštrum svojou nevyprofilovanosťou a názorovou neutrálnosťou pripomína miestami skôr slušne nakrútený televízny film s klišéovitou filmovou hudbou, ktorá je zbytočne najintenzívnejšia v momentoch, keď obrazy hovoria za všetko.
Dráma tak stojí a padá na hlavnom výkone herečky stvárňujúcej monštrum Aileen. Charlize Theronová, ktorá sa vďaka tejto úlohe zmenila z krásnej labute na škaredé káča - pribrala, nasadili jej zožltnutý masívny predkus, hnedé kontaktné šošovky - sa nebezpečne podobá na skutočnú Aileen. Má podobne nervózne držanie tela, nemotorné pohyby, z ktorých sála neistota.
V konečnej podobe Monštrum nie je režijným koncertom Patty Jenkinsovej. Ale v prípade Charlize Theronovej išlo nepochybne o životnú úlohu.
Autor: Ildikó Pongó(Autorka je filmová kritička)