Slováci robia nájazdy na poľské trhy aj na vianočné stromčeky, instantnú kávu, vegetu či maslo.
ri. Medzi obyvateľmi bol o trhy veľký záujem. Nápad však narazil na problémy pri organizovaní trhov.
"V prvom momente to vyzeralo veľmi jednoducho. Slováci by nemuseli cestovať za hranice na trhy v Jablonke či Nowom Targu, ale predávajúci z Poľska by prišli za nimi," povedal riaditeľ Mestského kultúrneho strediska v Dolnom Kubíne Štefan Stieranka.
Postupne však organizačný štáb trhov narážal na neriešiteľné problémy. "Nemôžeme prekročiť slovenské zákony a pri organizovaní trhov by s tým mohol byť problém. Poľskí trhovníci napríklad zriedka používajú registračné pokladnice a bolo by komplikované ustrážiť to. U nás sú zákony v oblasti predaja omnoho prísnejšie," dodáva Stieranka.
Dolný Kubín sa myšlienky celkom nevzdal a v spolupráci s poľskou stranou budú hľadať cesty, aby sa takýto trh mohol v budúcnosti konať aj na Slovensku. Tento rok to však nebude. Akciu zatiaľ zredukovali na remeselníkov z mesta Nowy Targ, ktorým chcú ponúknuť možnosť prezentácie na decembrových remeselníckych trhoch.
Poľské trhy v Nowom Targu a Jablonke sú medzi Slovákmi veľmi obľúbené. Predovšetkým v novembri a decembri smerujú cez hraničný priechod v Trstenej stovky autobusov a osobných automobilov na vianočné nákupy. Hlavným lákadlom sú podstatne nižšie ceny ako na Slovensku. Z mnohých slovenských miest organizujú v týchto dňoch do Poľska jednodňové zájazdy. Trhy sú pre Slovákov aj zážitkom. Rozprestierajú sa na rozľahlých lúkach pri meste a dostanete tu naozaj všetko.
Na tráve sú rozložené nábytkové zostavy, hneď vedľa ponúkajú gazdovia kone a prasce. Kuchynskú linku tu dostanete už za osemtisíc korún, kilogram vegety za 70 korún.
Poliaci sú takí podnikaví, že rýchlo zriadili strážené parkoviská vo svojich vlastných dvoroch. Keďže obe mestá sú v čase konania trhov doslova zapratané autami a autobusmi, nebolo kde parkovať. Domáci vám auto postrážia za symbolických 30 korún a predídete tak početným krádežiam.
Podľa pôvodných vízií sa za rovnako nízke ceny mal predávať aj tovar na trhu v Dolnom Kubíne. Na Oravu by to zrejme pritiahlo veľké množstvo Slovákov rovnako ako na poľské trhy. Otázka je, či by sa táto myšlienka pozdávala dolnokubínskym podnikateľom. Z poľskej strany bol o predajné miesta záujem hneď, ako myšlienka vznikla. Slovákov považujú za kľúčovú klientelu.
KVETA FAJČÍKOVÁ
FOTO SME - JÁN KROŠLÁK