V súčasnosti stavbári pracujú na menej efektných častiach stavby, ako bolo otáčanie mosta. Do konca roka by chceli zmontovať oceľovú konštrukciu tak, aby úplne spojili oba brehy. FOTO - ARCHÍV TASR
a opticky rieku zužuje. Ale bolo to lacnejšie.
Bratislavský magistrát dostáva desiatky e-mailov s otázkami, prečo sa oblúk končí v rieke a nie na brehu.
Kým bola celá konštrukcia na ľavom brehu, kde ju stavbári budovali, laikom nenapadlo, ako bude most vyzerať na svojom mieste. Hovorca magistrátu Milan Vajda povedal, že ľudia nenadávajú, ani nemajú negatívne pripomienky, ale pýtajú sa, lebo sú zvedaví.
Šéf bratislavskej firmy Metro, ktorá je investorom mosta, Ladislav Csáder hovorí, že most je kompromisom, medzi cenou a technickými požiadavkami.
Keby oblúk siahal od brehu po breh, výrazne by to stavbu predražilo a cenový rozdiel by vraj nebol úmerný výsledku.
Keby most nemal jeden pilier v rieke, lode by dlhšiu konštrukciu podľa Csádera nedokázali otočiť. Na pilier na druhom brehu by vraj technicky stavbári nedokázali most preložiť - nemohli by teda použiť ten typ montáže mosta, ktorý zvolili.
"Dal by sa skonštruovať aj pozdĺžnym zasúvaním - čiže most by sa takisto zmontoval na brehu, no neotáčali by ho, ale nasúvali kolmo na rieku. Lenže na brehu nebol priestor, aby mohli most takto skonštruovať. A takisto, ako pri otáčaní by bol problém, že lode s mostom by nedokázali vyjsť až na druhý breh," hovorí Csáder. Na petržalskej strane Dunaja je aj plytká voda.
Mosty sa stavajú aj "letmo", teda priamo nad vodou, ale to by bolo podľa Csádera neporovnateľne drahšie a na Dunaji, kde je hustá premávka lodí, by to bolo veľmi problematické.
O bratislavskom Novom moste, ktorý je takisto asymetrický, ale nemá pilier vo vode, sa podľa Csádera vedú diskusie od sedemdesiatych rokov, keď vznikli prvé projekty.
Debatuje sa najmä, či sa so svojou "vežou" s reštauráciou hodí k Hradu. "O výzore mosta Košická som doteraz nezaregistroval negatívne ohlasy, že by bol estetický problém," hovorí.
Vajda hovorí, že pri inom spôsobe stavby by nebola vyššia len cena, ale výstavba by trvala asi o rok dlhšie. (rf)