.
Odvetvie sa dostalo do problémov po útokoch na vežiaky Svetového obchodného centra v New Yorku, po ktorých nasledovali vojny v Afganistane a Iraku. Citeľnou ranou pre aerolinky bola aj epidémia SARS. Rentabilitu odvetvia v súčasnosti zhoršujú vysoké ceny ropy, v dôsledku ktorých je drahší aj letecký benzín. Za uplynulé tri roky dosiahla celková čistá strata aerolínií 34 miliárd dolárov, tento rok sa odhaduje na ďalších päť miliárd. Asociácia IATA predpovedá, že budúci rok vzrastie počet cestujúcich v leteckej doprave o päť až šesť percent. Nádej sektoru dáva aj možný pokles cien ropy, ktorý by mohol nastať so spomaľovaním rastu svetovej ekonomiky. Pokiaľ by priemerná cena ropy klesla budúci rok na 35 dolárov za barel, aerolínie by vytvorili čistý zisk zhruba 1,16 miliardy dolárov. Bol by to prvý celoročný zisk odvetvia od roku 2000, keď aerolinky zarobili 3,7 miliardy dolárov, odhadol hlavný ekonóm IATA Brian Pearce.
Zatiaľ čo v roku 1998 tvorili palivové náklady zhruba desatinu prevádzkových výdavkov leteckých spoločností, dnes je to zhruba 18 percent. Pearce je presvedčený, že popularita leteckej dopravy ďalej porastie, najmä v Ázii. Za prvé tri štvrťroky tohto roka sa svetová letecká preprava zvýšila o 17,7 percenta.
(reuters, čtk)