Volkswagenu po prvýkrát v histórii hrozí celonemecký štrajk. V piatok štrajkovalo štyritisíc ľudí v hlavnom sídle Wolfsburg, v pondelok sa pridávali ďalšie závody. Ich cieľom je záväzok vedenia firmy, že nebude prepúšťať a zvýši platy. FOTO - REUTERS
BERLÍN - Zamestnanci najväčšej európskej automobilky Volkswagen včera rozšírili krátke výstražné štrajky v troch západonemeckých závodoch firmy. Pripravujú tak pozície svojim vyjednávačom pred kľúčovým rokovaním o novej pracovnej a mzdovej zmluve s koncernovým vedením, ktoré nemá v úmysle ustúpiť od požiadavky na zmrazenie miezd.
Odborový zväz IG Metall uviedol, že na manifestačnom prerušení práce v závodoch v Braunschweigu, Kasseli a Emdene sa zúčastnilo asi 12-tisíc zamestnancov.
IG Metall začal kampaň varovných štrajkov v piatok po prvý raz, čo piate kolo rokovaní medzi odbormi a vedením firmy neprinieslo žiadne výsledky. V piatok sa na akcii zúčastnilo cez 4000 ľudí a dnes sú ešte naplánované štrajky v Salzgittere a nakoniec v samotnom srdci VW, ústredí firmy vo Wolfsburgu.
Volkswagen pre ťažkosti s odbytom a pokles zisku požaduje, aby zamestnanci pristúpili na dvojročné zmrazenie miezd. Odbory však chcú, aby automobilka zamestnancom zvýšila mzdy a zároveň garantovala doterajšie pracovné miesta. Volkswagen pre svojich šesť západonemeckých závodov, kde pracuje 103-tisíc ľudí, navrhuje, že pri súhlase odborov so zmrazením miezd nebude prepúšťať. "To je úplne nemysliteľné a neprijateľné," povedal už k návrhom Volkswagenu hlavný vyjednávač odborov Hartmut Meine.
Odbory medzitým poľavili z požiadavky zvýšenia miezd o štyri percentá a teraz chcú pridať len 2,3 až 2,7 percenta, teda rovnako ako celé západonemecké strojárenstvo. Volkswagenu v prípade neúspechu rozhovorov hrozí, že zažije po prvýkrát celoplošný štrajk. Doterajšie výstražné akcie sú skôr ukážkou rozhodnosti odborov, než závažným prerušením produkcie. Ostrý štrajk by mal na automobilku podľa jej vedenia ťažké dosahy.
Personálny šéf Volkswagenu Peter Hartz cez víkend zopakoval, že automobilka bude musieť v Nemecku výrazne prepúšťať, ak nebudú odbory ochotné na návrh Volkswagenu pristúpiť. Firma chce do roku 2011 znížiť náklady na pracovnú silu o 30 percent, teda o dve miliardy eur. Volkswagenu Slovakia, ktorý je dcérskou firmou nemeckej automobilky, sa mzdové rokovania netýkajú. "Plánované tarifné vyjednávanie v Nemecku je platné výlučne pre šesť konkrétnych závodov VW so sídlom v Nemecku, a nie pre závody na Slovensku. Volkswagen Slovakia vedie každoročne s odbormi vlastné kolektívne vyjednávanie, ktoré je nezávislé od nemeckých pravidiel a ustanovení," povedal SME šéf slovenského závodu Jozef Uhrík
(čtk, jj)
Štrajky na dennom poriadku
16. apríl - Zamestnanci Seatu vstúpili do dňového štrajku za rast odmien.
14. máj - Pracovníci brazílskej fabriky Volkswagenu ukončili päťdňový štrajk.
1. júl - Odbory automobilky Hyundai ukončili sériu štrajkov, dohodli sa na mzdovom kompromise.
15. júl - Do práce sa vrátili zamestnanci Kia Motors. Za sedemdňový štrajk dosiahli rast miezd.
22. august - Mzdovou dohodou sa skončil päťdňový štrajk v mexickom závode Volkswagenu.
14. - 20. októbra - Zamestnanci Opla v Bochumi štrajkovali proti plánovanému prepúšťaniu.
29. októbra - Na výstražnom štrajku z rast miezd sa v troch nemeckých závodoch Volkswagenu zúčastnilo 4-tisíc zamestnancov.
(čtk)
Nemecký klenot má problémy
Najväčšia európska automobilka Volkswagen prežíva krušné časy. Jej tohtoročný zisk jej klesol o viac ako pätinu. Od začiatku roku vykázala stratu 47 miliónov eur a jej zamestnanci začali 29. októbra výstražný štrajk proti prepúšťaniu. Doterajším cieľom automobilky bolo dosiahnuť najmenej rovnaký prevádzkový zisk ako vlani, teda 2,5 miliardy eur. Vlani sa prepadol zisk o 63 percent a len v Nemecku sa počet novoregistrovaných áut VW za prvý polrok znížil o 1,1 percenta. K ďalším problémom v posledných rokoch patrili starnúci modelový rad áut, kurzové výkyvy a stagnujúca nemecká ekonomika. Ťažkosti sprevádzali kľúčové modely Golf a Passat. Milióny chybných automobilov musela firma stiahnuť a opraviť.
Koncern má 45 výrobných závodov. Vyrába v 11 európskych krajinách vrátane Slovenska. Zamestnáva asi 336-tisíc ľudí. Autá ponúka v 150 štátoch a ovláda asi 12,1 percenta svetového trhu. Volkswagen Slovakia vlani vyrobil na Slovensku viac ako 280 000 osobných automobilov. (čtk, reuters)
Kia predala viac, zarobila menej
Druhý najväčší juhokórejský výrobca automobilov Kia Motors dosiahol za tretí štvrťrok čistý zisk 85 miliárd kórejský wonov (58,7 milióna eur), čo bolo o 1,7 miliardy wonov menej ako v rovnakom období minulého roka. Tržby za tretí štvrťrok naopak vzrástli medziročne z úrovne 2,48 bilióna na 3,39 bilióna wonov (2,34 miliardy euro).
Produktový rad spoločnosti Kia, ktorá má 15 výrobných a montážnych prevádzok v dvanástich krajinách a 30 000 zamestnancov, zahŕňa Morning minicar model, nahrádzajúci súčasný Visto minicar, menší športový model SUV a Rio sub compact sedan. Automobilka taktiež vyrába model Sorento SUV a kompaktný model Cerato.
Kia plánuje postaviť na Slovensku továreň s ročnou výrobou okolo 300-tisíc vozidiel. Celková investícia spoločnosti Kia do závodu neďaleko Žiliny by mala predstavovať 1,1 miliardy dolárov.
(sita, reuters)
PSA sa darí plniť predajné plány
Druhej najväčšej európskej automobilke, francúzskej PSA Peugeot Citroen, sa za prvých deväť mesiacov podarilo zvýšiť tržby o štyri percentá na 41,74 miliardy eur. Rovnakým tempom rástli i tržby v treťom štvrťroku na 12,8 miliardy eur. Automobilka napriek oslabenému európskemu trhu môže hovoriť o dosiahnutí plánu mierneho rastu tržieb.
PSA pripisuje nárast pretrvávajúcemu dopytu po svojich najnovších modeloch, na ktoré sa PSA spolieha počas celého 2. polroka. Francúzom sa podarilo predať v západnej Európe medziročne o 1,6 percenta viac vozidiel. Nárast mimo tohto trhu dosiahol úctyhodných 19,5 percenta. Do roku 2006 by PSA chcela ročne predať štyri milióny vozidiel. Trhový podiel firmy však počas tohto roka klesol na 14,8 percenta, hoci pred rokom ešte predstavoval 15,6 percenta. PSA ku koncu septembra predala 2 477 200 vozidiel.
PSA chce na Slovensku začať vyrábať malé vozidlá v roku 2006. Jej cieľom je produkcia 300-tisíc áut ročne. Investícia dosiahne 700 miliónov eur. (sita, tasr)