Martin Šulík (v strede) a kameraman Martin Štrba (vľavo) pri ostravskom nakrúcaní filmu Slnečný štát. Dvojica spolupracovala aj na filmoch Neha, Všetko čo mám rád, Záhrada, Orbis Pictus, Krajinka a Kľúč k určovaniu trpaslíkov podľa denníka Pavla Juráčka. FOTO SME - MIRKA CIBULKOVÁ
Za posledných desať rokov nazbieral režisér Martin Šulík so scenáristom Marekom Leščákom viacero príbehov ľudí, ktorých negatívne zasiahli porevolučné ekonomické zmeny, ktorí zažili chvíle, keď im nič nevychádzalo a ktorým sa popritom naštrbili súkromné vzťahy.
Z vypočutých a odpozorovaných historiek spolu napísali scenár k filmu Slnečný štát. Hlavných hrdinov pomenovali Tomáš, Milan, Karel a Vinco a ich osud začali rozvíjať vo chvíli, keď sa všetci štyria ocitli nezamestnaní. Miestom príbehu je Ostrava - tu strávil Martin Šulík od konca augusta so svojím štábom štyridsať nakrúcacích dní.
V prvých verziách scenára Šulík s Leščákom rozmýšľali nad príbehom zo Slovenska. Do Čiech ho presunul nápad českého producenta Čestmíra Kopeckého. Problémy v oboch krajinách považuje za rovnaké a Ostrava sa mu zdala byť mestom, ktoré pekne ilustruje snahu ľudí zorientovať sa v novom prostredí, v prostredí raného kapitalizmu. "Povedali sme si teda, že by to mohol byť česko-slovenský film," hovorí Martin Šulík.
Koncepcia mesta
"Ostrava sa nám hneď zapáčila. Je to mesto neukončených sociálnych utópií. Kopíruje v podstate Rothschildovu koncepciu mesta, celé vzniklo okolo tovární, ľudia v ňom boli hierarchizovaní podľa toho, aký mali vzťah k fabrike. Oblúky a vežičky, ktoré sa v päťdesiatych rokoch začali stavať na spôsob historických budov, mali naznačovať harmóniu - tú sa však nikdy nepodarilo naplniť. Dnes je v Ostrave veľa nezamestnaných, ale ešte stále sa sem ľuďom oplatí prísť za prácou. Aj Slovákom."
Česko-slovenská je aj štvorica hlavných hrdinov. Tomáša a Vinca hrajú Slováci Ivan Martinka a Ľuboš Kostelný, Milana a Karla českí herci Igor Bareš a Oldřich Navrátil. "Naši štyria kamaráti prišli spolu o prácu a spolu sa snažia vymyslieť niečo nové. Na dražbe si za spoločne nazbierané peniaze kúpia kamión a začnú s ním podnikať. Chvíľami sa im darí, chvíľami nie. Zistia, že za každé svoje rozhodnutie musia niesť spolu zodpovednosť," hovorí Marek Leščák.
Posledné verzie scenára písali s Martinom Šulíkom už priamo v Ostrave. Prostrediu prispôsobovali viac detailov, v dialógoch nechali vyznieť ostravské nárečie.
"Snažil som sa vybrať takých hercov, ktorí by mohli mať podobnú skúsenosť ako ich postavy. A aby im nič z toho, čo majú hrať, nebolo proti srsti, prvé dni sme si všetko objasnili. To nám pri nakrúcaní veľmi pomohlo," hovorí Šulík. Martinka bol režisérovi vďačný za to, že si vždy našiel čas a energiu vysvetliť hercom situácie z emočného hľadiska: "Isté ťažkosti som mal v jednej zo scén, kde hrám s Petrou Špalkovou. Okrem toho, že som v nej nahý, musel som precítiť bod zlomu, kde sa stretáva erotično s hnevom. Také niečo nemám vo svojej citovej databáze. Martin Šulík mi to však vysvetlil, veľmi dobre vie, čo chce, nepustí nič, čo by pre neho nebolo dostatočne dobré."
Tomuto režisérovi verím
Oldřich Navrátil sa na konci nakrúcania spokojne usmieval, hoci sa mu spočiatku do Ostravy nechcelo: "Martin sa nás na začiatku spýtal, či máme radi Ostravu. A ja som mu úprimne povedal, že nie. Jemu sa však toto prostredie tak páčilo, a tak sugestívne o ňom rozprával, že som sa nechal nakaziť. Teraz si ešte neviem úplne predstaviť, ako bude film vyzerať - vždy je to pre mňa záhada, tomuto režisérovi však verím."
Film Slnečný štát by mal byť iný ako prechádzajúce Šulíkove filmy. Tentoraz je príbeh kontinuálny, ani jedna z jeho štyroch línií nie je samostatná. "Chcel som nakrútiť živší film, otvorenejší realite, všednejší, špinavší. S Martinom Štrbom sme sa dohodli, že kamera bude menej zviazaná, náhodilejšia a dynamickejšia. Scény sme nakrúcali z viacerých uhlov, aby sme im v strižni mohli dodať svižnejší rytmus. Každý však máme svoje limity, uvidíme, či sa mi podarí to, o čo som sa snažil," hodnotil Šulík deň pred koncom nakrúcania.
Film začne strihať začiatkom novembra s Jiřím Brožkom. O hudbe sa Šulík chce opäť poradiť so skladateľom Vladom Godárom a plánuje použiť aj hudbu pochádzajúcu priamo z Ostravy.
Premiéra Slnečného štátu je naplánovaná na 21. apríla. Čestmír Kopecký sa s koproducentom Českou televíziou dohodol na osemdesiatich upútavkách v prime-time. Film uvidia prví Ostravčania, deň na to sa začne naraz premietať v slovenských aj českých kinách.
Autor: KRISTÍNA KÚDELOVÁOstrava - Bratislava