PRAHA - Pedagogické fakulty v Česku sa snažia zmeniť prípravu budúcich učiteľov v súvislosti s plánovanou reformou obsahu vzdelávania na školách. Vytvárajú nové študijní programy, aby študenti boli pre prax pripravení. Za niekoľko rokov budú totiž v školách nadené súčasné direktívne osnovy rámcovými vzdelávacími programami, ktoré vymedzia znalosti a zručnosti, ktoré by deti mali v škole získať.
Učitelia by vďaka nim mali mať väčšiu voľnosť pri rozhodovaní o tom, čo kedy a ako budú učiť. Výučba by už nemala byť len odovzdávaním informácií, učitelia by mali skôr naučiť deti ako si ich vyhľadávať a pracovať s nimi.
Dekan pedagogickej fakulty Masarykovej univerzity v Brne Vladislav Mužík poznamenal, že nikto fakulty neprizval k spolupráci na tvorbe rámcových programov. A nikto im tiež nepovedal, aké požiadavky musia spĺňať budúci učitelia. Do premien študijných programov sa teda pustili sami, každá fakulta podľa svojich podmienok.
Zástupcovia fakúlt sa tiež posťažovali, že sa pri tvorbe nových študijných programov pre učiteľov musia riadiť najmä požiadavkami akreditačnej komise. A tá neposudzuje program učiteľstvo ako celok, ale z hľadiska vedeckej prípravy na daný predmet, ktorý chcú študenti učiť. Pedagogické disciplíny sú na okraji ich záujmu. To podľa zástupcov fakúlt spôsobuje, že školy vychovávajú odborníkov na daný predmet a nie učiteľov.
(čtk)