BRATISLAVA - Hypotekárne úvery sa podľa bánk splácajú takmer na sto percent. Klienti ich väčšinou považujú za natoľko závažnú a dlhodobá investícia, že si vopred zvlášť dôkladne zvážia svoje finančné možnosti. Okrem toho aj banky si zvlášť dobre vyberú svojich dlžníkov.
Hovoriť o percentách nesplácaných úverov nemá v prípade hypoték ani veľmi zmysel. Napríklad ČSOB riešila dlžníkov formou exekúcie približne v jednom promile prípadov. OTP Banka má približne jedno percento z úverov "klasifikovaných". "Platobná disciplína klientov v prípade hypoúverov je obdivuhodná," tvrdí hovorca Tatra banky Roman Začka.
S neplatičom si banky poradia
V prípade nesplácania úveru postupujú baky individuálne, pričom oceňujú klientovu snahu riešiť situáciu v spolupráci s ňou. Banky tvrdia, že je poľahčujúcou okolnosťou, ak klient čo najskôr kontaktuje banku v prípade, že sa zmení jeho príjmová situácia. "V spolupráci s klientom sa snažíme hľadať najschodnejšie riešenie. V individuálnych prípadoch sme schopní vyjsť klientovi v ústrety a odložiť alebo znížiť splátky úveru," tvrdí hovorkyňa ČSOB Marta Krejcarová.
Ak klient s bankou nekomunikuje, banky sa držia štandardného postupu, pošlú dve upomienky a po nich prichádza na rad uplatnenie záložného práva na nehnuteľnosť. "Toto je však krajná možnosť, ktorej sa snažíme predísť rokovaním s klientom a hľadaním obojstranne výhodného riešenia," tvrdí hovorca OTP Banky Norbert Lazar. Využitie inštitútu záložného práva na uspokojenie svojej pohľadávky považuje aj Istrobanka za krajné riešenie, uprednostňuje akékoľvek iné spôsoby na riadne splatenie dlhu.
UniBanka napríklad dlžníkom umožňuje v prípade neschopnosti riadne splácať dlh, požiadať o odklad splátok istiny raz ročne maximálne na šesť mesiacov. Dlžník v tom čase platí banke iba úroky, odkladom splátok sa však nemení dohodnutá doba splatnosti úveru. "Klienti pristupujú k svojim záväzkom zodpovedne," tvrdí hovorkyňa UniBanky Katarína Ševčíková. Podľa nej možnosť odkladu splátok istiny nevyužil ani jeden klient.
Banka dohliada na predaj nehnuteľnosti
Klient môže disponovať s nehnuteľnosťou iba so súhlasom banky. Existuje preto viacero možností, ako uspokojiť pohľadávku, jednou z nich je, že klient sa bude aktívne podieľať na odpredaji nehnuteľnosti. Môže sám nájsť kupujúceho, ktorý hypotéku vyplatí alebo prevezme splátky úveru, čo sa udeje pod kontrolou banky. Ďalšou formou je odpredaj v dobrovoľnej dražbe prostredníctvom aukčných spoločností, alebo treťou a z pohľadu bánk najmenej používanou je predaj prostredníctvom exekúcie. "Ak pohľadávka nebude uspokojená v plnej výške, banka môže pokračovať vo vymáhaní pohľadávky súdnou cestou, v exekučnom konaní, podaním návrhu na vyhlásenie konkurzu na majetok klienta," vysvetľuje hovorkyňa Slovenskej sporiteľne Eva Guttlerová. Nehnuteľnosť môže byť odpredaná aj za vyššiu cenu, ako je pohľadávka, v tom prípade zvyšok peňazí pošle banka na účet klienta.
Ak klient zastaví splátky
* treba vopred informovať banku o zmenených finančných pomeroch,
* hľadá sa riešenie uspokojivé pre obidve strany.
Ako sa rieši "disciplinovaný" neplatič
* upraví sa splátkový kalendár,
* odložia splátky,
* zníži sa výška splátok.
Aký sa rieši "nedisciplinovaný" neplatič
* banka kontaktuje klienta telefonicky alebo písomne a dohodne ďalší postup spolu s klientom,
* ak klient nespolupracuje, po piatich dňoch nezaplatenia splátky posiela banka prvú upomienku,
* po ďalších tridsiatich dňoch od odoslania prvej upomienky posiela druhú upomienku,
* posledným krokom je uplatnenie záložného práva na nehnuteľnosť po 30 dňoch od druhej upomienky.
Autor: Adriana Prikrylová