

Klasický obrázok Márie s malým Ježišom na rukách, Ježiš s otvorenou náručou. Cez to veľký nápis "Špinavá Židovka", "Špinavý Žid". Pod tým text: Antisemitizmus: a čo keby to bol problém každého? To je najnovšia kampaň židovských mládežníckych organizácií vo Francúzsku. Od zajtra by ju mali desať dní zverejňovať vo francúzskych novinách.
Kampaň sa ešte ani nezačala a už je na svete škandál. Proti plagátom sa postavila francúzska židovská obec, ktorá ich považuje za "šokujúcu". Roger Cukiermann, najvplyvnejší predstaviteľ francúzskych židov, si myslí, že používať náboženské symboly v reklame nie je vhodné. Tvrdí tiež, že terčom kampane bojujúcej proti antisemitizmu by nemala byť cirkev, pretože väčšina antisemitských útokov vo Francúzsku pochádza z iného prostredia. Katolícka cirkev sa k plagátom odmietla vyjadriť.
Autor kampane Olivier Bensimon rozhorčenie židovskej obce nechápe. "Nechceli sme ľudí provokovať, ale prinútiť ich myslieť. Špinavý Žid je dnes stereotypná nadávka. Uraziť Ježiša je ako uraziť celé ľudstvo," hovorí a pripomína, že ľudia zabúdajú, že aj Ježiš a jeho matka boli Židia.
Jonathan Arfi zo spolku francúzskych židovských študentov si myslí, že takáto reklama je v poriadku, pretože dnes ľudí musíte najprv šokovať, aby začali myslieť.
To, že sa kampaň spustila práve vo Francúzsku, nie je náhoda. V krajine rastie počet antisemitských útokov, ktoré sa nesústreďujú už len na cintoríny, ale aj na fyzické útoky na členov židovskej obce. Podľa výskumov sú páchateľmi takýchto útokov neonacisti aj prisťahovalci z moslimského sveta. Minulý týždeň vydali vo Francúzsku správu, podľa ktorej sú antisemitizmus a rasizmus veľkou hrozbou pre francúzsku demokraciu.
Autor: mik