Zamestnanci Volkswagenu ukázali, že vedia štrajkovať, naposledy v máji minulý rok. Teraz chcú od vedenia vyššie platy a zachovanie miest. Automobilka hovorí, že obe želania súčasne sa splniť nedajú. FOTO - TASR
HANNOVER - Len v stredu sa v Nemecku skončil masívny štrajk zamestnancov nemeckého Opla a už sú na obzore protesty vo Volkswagene.
Nemecký odborový zväz IG Metall pohrozil, že v nemeckej automobilke sa začnú varovné štrajky, keď sa čím skôr nepodarí dospieť k platovej dohode na nové obdobie.
Hlavný vyjednávač IG Metall Hartmut Meine to povedal novinárom vo chvíli, keď v Hannoveri prichádzal na štvrté kolo kolektívneho rokovania medzi odbormi a vedením automobilky. Meine podľa agentúry Reuters uviedol, že stávky by sa mohli začať na budúci mesiac, keď sa obidve strany nedohodnú do konca piateho kola rokovaní, naplánovaného na koniec októbra. Rokovania sa týkajú len západonemeckých závodov Volkswagenu, bratislavský závod teda ich výsledkami nebude viazaný.
Vedenie Volkswagenu je opatrné a hovorí, že postoj obdivoch strán je ešte príliš vzdialený. Vedenie bude tlačiť na odbory, aby prijali jeho sedembodový plán úspor. Odborom naopak ide predovšetkým o zachovanie doterajšieho počtu pracovných miest.
Strojárenské odbory IG Metall išli na rokovanie s požiadavkou zvýšenia platov o štyri percentá a zaručení pracovných miest na budúcich desať rokov. Volkswagen však vyzýva 103 000 zamestnancov svojich západonemeckých tovární, aby prijali zmrazenie miezd na budúce dva roky bez záruky miesta.
Firma v nezvyčajne konfrontačnom duchu pohrozila, že bude musieť v Nemecku zrušiť najmenej 30 000 pracovných miest, ak odbory na jej požiadavky nepristúpia. Volkswagen chce znížiť do roku 2011 náklady na personál o dve miliardy eur a pripomína, že jeho nemeckí zamestnanci majú najvyššie platy v automobilovom priemysle na svete.
Volkswagen ostro kritizuje doterajšiu platovú dohodu, ktorá podľa neho ohrozuje pracovné miesta v Nemecku. Dohoda totiž núti firmu platiť robotníkom o 11 percent viac, než iné nemecké automobilky a až o 80 percent viac, než firma platí zamestnancom zahraničných tovární.
(reuters, čtk)