
ILUSTRAČNÉ FOTO – ARCHÍV
BRATISLAVA – Výraznejšie oživenie obchodovania v predvianočnom období evidujú aj prevádzkovatelia on-line obchodov na Slovensku. Ako uviedol Marek Farkaš z agentúry MA-REK, ktorá je prevádzkovateľom internetových obchodov s hudobnými nosičmi a knihami, obrat v tomto období stúpol o 20 percent a očakáva sa ešte jeho zvýšenie. Priemerný obrat sa pritom pohybuje okolo milióna korún mesačne.
Do budúcnosti očakáva agentúra mierny, ale stály nárast obratu a počtu zákazníkov. Podľa agentúry nakupovanie prostredníctvom celosvetovej siete je charakteristické najmä jednoduchosťou a efektivitou, pričom mnohé z tovarov sú lacnejšie alebo je na ne uplatňovaná výrazná zľava.
Pri nákupe na internete môžu spotrebitelia za tovar platiť rôznymi spôsobmi. Tovar je možné si objednať na dobierku, ale zaplatiť sa dá aj prostredníctvom internet bankingu tých bánk, ktoré majú s predajcom zmluvu. V tomto prípade, potom ako si zákazník vyberie tovar a vyplní vo formulári požadované údaje, klikne na ikonku banky (ak tam je), kde má účet, ktorá ho presmeruje na internet banking danej banky. Platiť sa dá aj prostredníctvom platobných portálov, s ktorými spolupracujú viaceré banky.
V zahraničí sa v internetových obchodoch bežne platí zadaním čísla platobnej karty. Tento spôsob je možný aj u nás, ale využíva sa len v menšej miere.
Okrem toho, že niektorí predajcovia neakceptujú túto formu používania platobných kariet, ani banky ju neodporúčajú svojim klientom z dôvodu nedostatočnej úrovne bezpečnosti internetových transakcií.
Podobne ako aj v prípade elektronického bankovníctva aj elektronický obchod je poznačený nedostatočnou dôverou spotrebiteľov.
„Ľudia majú konzervatívny prístup k nakupovaniu a vybavovaniu finančných záležitostí, preferujú kamenné obchody a kamenné bankové domy,“ tvrdí Norbert Lazar, hovorca Všeobecnej úverovej banky.
(gk, sita)