V bratislavskom Volkswagene sa budú vyrábať modely Touareg, Polo a séria menších kategórií. Postupne nabehne projekt Audy Q7. Firma sa bude orientovať na výrobu offroadov. ILUSTRAČNÉ FOTO - TASR
BRATISLAVA/BERLÍN - Zhruba jeden rok vydržala výroba automobilov Seat na Slovensku. Materská automobilka Volkswagen sa včera rozhodla, že výrobu Seatov Ibiza vráti späť do španielskej Martorelly, odkiaľ ju vlani zo mzdových dôvodov stiahla do Bratislavy.
Rozhodnutie vedenie Volkswagenu padlo nato, ako sa dohodlo so španielskymi odborovými organizáciami o pružnejších mzdových pravidlách. Španielske odbory vlani odmietali pristúpiť na pružnejšiu organizáciu pracovného času, ale teraz zamestnanci v Martorelle ustúpili a tarifnú dohodu podpísali.
Volkswagen Slovakia zdôvodnil sťahovanie Seatov výrobnými zámermi: "Vo svojich aktivitách sa zameriavame na výrobu vozidiel kategórie off road. Práve v nadväznosti na potrebu zabezpečenia nábehu nového produktu tejto kategórie bolo potrebné ukončiť výrobu vozidiel značky Seat Ibiza v priebehu prvého polroka 2005 a sústrediť sa na realizáciu nábehového projektu na prelome rokov 2005 a 2006," vyhlásila spoločnosť pre SME. Na otázku o vplyve na zamestnanosť firma priamo neodpovedala. "Vďaka tomuto rozhodnutiu sa utvorili optimálne podmienky na vyťaženie personálu tak v bratislavskom, ako aj v španielskom závode vrátane zabezpečenia nábehu nového produktu v Bratislave v roku 2005," znela odpoveď Volkswagenu.
Šéf Volkswagen Slovakia Manfred Bauder pritom ešte tento rok v júni poprel spätný prevod výroby do Španielska, hoci vraj v tom čase o tom uvažoval prezident Seatu Andreas Schleef. "Máme zmluvu, podľa ktorej môžeme vyrobiť 100 áut Ibiza za deň, na tento rok sme stále v súlade s touto dohodou," povedal Bauder v júni. Dodal, že nemá správy o obmedzení dohody ani pre Slovensko, ani na rok 2005.
Odchod Seatu zo Španielska vlani sprevádzali rozhorčené reakcie španielskych odborov. Motiváciou Volkswagenu bol najmä vysoký rozdiel v mzdových nákladoch. Kým priemerná ročná mzda v Španielsku presahovala 14-tisíc eur, na Slovensku bola zhruba štvrtinová. Španielske závody na tom boli v porovnaní so Slovenskom horšie aj pri produktivite práce a pružnosti pracovnej sily.
Najväčšia európska automobilka sa usiluje šetriť, pretože jej klesá zisk a stráca trhový podiel. Spoločnosť teraz pracuje na programe úspor ForMotion, ktorým chce ešte tento rok ušetriť na nákladoch vyše miliardu eur.
Vlani spoločnosť zamestnávala na Slovensku zhruba deväťtisíc ľudí. Ďalších jedenásťtisíc pracovníkov robilo u dodávateľov Volkswagenu.
Firma vyrobila viac ako 281-tisíc áut. Väčšinu z nich vyviezla za hranice. Na celkovom slovenskom vývoze sa podieľala takmer 32 percentami.
(jj, čtk)