Minister Rudolf Zajac bude mať vo štvrtok opäť napínavý deň. Bude sa hlasovať o jeho zákonoch. FOTO SME - PAVOL MAJER
BRATISLAVA - Všetkých šesť zákonov reformy zdravotníctva je po mesiaci opäť v parlamente. Dnes budú o nich rokovať parlamentné výbory, poslanci budú hlasovať vo štvrtok. Na opätovné schválenie stačí 76 hlasov, pôvodne ich každý zo zákonov dostal viac ako 80. Parlamentom musia prejsť všetky zákony, ináč reforma v praxi fungovať nebude.
Prezident Ivan Gašparovič v pondelok zákony nepodpísal, hoci zásadné výhrady mal len k dvom - o rozsahu zdravotnej starostlivosti a o zdravotných poisťovniach. Vrátil všetkých šesť, lebo sú navzájom prepojené. Konkrétne pripomienky, ktoré by sa dali zapracovať do zákonov, nemal, skôr iba komentoval ich obsah.
"Myslím si, že prezident sa rozhodol politicky, a nie vecne," povedal minister zdravotníctva Rudolf Zajac. K pripomienkam sa vyjadrí čo najskôr.
Gašparovič zákonom vytýka sociálnu neúnosnosť a možný rozpor s ústavou. O tom bude dnes ako prvý rokovať ústavnoprávny výbor, v ktorom sa ešte v auguste poslanci už raz zdržali hlasovania a neprijali uznesenie. Ako druhý zasadne výbor pre zdravotníctvo.
Poslanci predpokladajú, že výbory dlho zasadať nebudú, keďže Gašparovič nenavrhol zmeny. Hovorca prezidenta Marek Trubač povedal, že jednoduchými pripomienkami sa nedá v zákonoch rozpor s ústavou odstrániť, pretože sú v nich protiústavné údajne celé pasáže.
Podobné úvahy sa objavili aj vo výboroch predtým, ako reformu v septembri parlament schválil. Po zapracovaní poslaneckých pripomienok koalície táto kritika utíchla. Iba šéf Smeru Robert Fico oznámil, že ak zákony vyjdú v zbierke, dá strana podnet na Ústavný súd. (dro)
Dôvody, pre ktoré prezident zákony vrátil
Zákon o zdravotných poisťovniach
Prezident tvrdí, že zdravotné poistenie má verejný charakter, je poistením solidárnym a neziskovým. Preto treba zvážiť postavenie zdravotných poisťovní ako akciových spoločností, ktoré sa riadia súkromným právom.
Upozorňuje, že navrhnutý systém negarantuje článok 40 ústavy, ktorý hovorí o práve na bezplatnú zdravotnú starostlivosť a na zdravotnícke pomôcky.
Podľa prezidenta treba zabezpečiť iný spôsob financovania úradu pre dohľad. Reforma navrhuje, aby ho financovali zdravotné poisťovne. Prezident to nepovažuje za správne riešenie, lebo v podstate úrad platí poistenec.
Podľa zákona zdravotná poisťovňa musí utvoriť zoznam čakateľov na operácie, ak im nie je schopná v tom čase zákrok preplatiť. Prezident tvrdí, že v zákone chýbajú kritériá na vytvorenie poradia poistencov v zozname.
Zákon o rozsahu zdravotnej starostlivosti
Prezident zákonu vyčíta, že neobsahuje prílohu, kde by bola vyčíslená výška spoluúčasti pacienta. Tvrdí, že poslanci pri schvaľovaní nemohli posúdiť, či zákon je v súlade s ústavným článkom, ktorý zaručuje bezplatnú zdravotnú starostlivosť.
Vytýka, že výška spoluúčasti pacienta sa bude posudzovať aj podľa jeho veku. Odvoláva sa na článok ústavy, ktorý hovorí o tom, že nikoho nemožno poškodzovať, zvýhodňovať alebo znevýhodňovať ani z dôvodu veku.
Prezident poukazuje na problém sociálnych dosahov zákona na občanov, ktorí nie sú v hmotnej núdzi, ale ich príjmy sú blízke stavu hmotnej núdze. Podľa neho najmä títo občania budú negatívne pociťovať povinnosť priplácať za služby, ale najmä povinnosť čiastočne alebo plne sa podieľať na financovaní liečby.
Balík reformných zákonov obsahuje
* zákon o rozsahu zdravotnej starostlivosti,
* zákon o zdravotnej starostlivosti,
* zákon o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve,
* zákon o záchrannej zdravotnej službe,
* zákon o zdravotnom poistení,
* zákon o zdravotných poisťovniach, dohľade nad zdravotnou starostlivosťou.