Predpoklady vzniku certifikačných centier
. V mnohých prípadoch nie je rozhodujúca výkonnosť a stav prostriedkov informačných technológií, ale práve úroveň schopností, vedomostí a zručností ľudí, ktorí ich využívajú. Nestačí teda len investovať veľké prostriedky do softvéru a hardvérového vybavenia firmy, rovnako dôležité je aj naučiť ľudí s týmito novinkami aktívne a efektívne pracovať. Aby sa zistil význam certifikácie v oblasti informačných technológií, firmy Drake Prometric, Novell, Compaq, Microsoft a Lotus financovali výskum, ktorého cieľom bolo zistiť, čo certifikácia zamestnancom a podniku prinesie. Z výskumu napríklad vyplynulo, že zamestnávanie certifikovaných pracovníkov zvýši kredit firmy o 65 – 87 % a certifikácia zvyšuje profesionálnu úroveň pracovníkov o 70 – 72 %!
„Nutnosť neustáleho zvyšovania kvalifikácie svojich zamestnancov si v plnom rozsahu uvedomili už aj mnohé veľké slovenské podniky. Spolupráca však musí vzniknúť predovšetkým medzi personálnym a IT riadiacim manažérom spoločnosti, teda súvisí s tým, kedy, koho a predovšetkým kde vyškoliť,“ hovorí Peter Gallo zo spoločnosti CIT, ktorá okrem iných služieb poskytuje aj autorizované školenia.
Prvé dve otázky sú čiste firemnou záležitosťou, tá tretia stojí každej spoločnosti za zváženie. Centrá, ktoré ponúkajú certifikáciu, musia totiž splniť niekoľko obligátnych postupov. Ako prvé stojí za pozornosť platné potvrdenie o akreditácii. O akreditáciu môžu na základe vlastného rozhodnutia požiadať vzdelávacie ustanovizne, ktoré spĺňajú určité stanovené podmienky. Okrem iných, vydanie potvrdenia o akreditácii požaduje zoznam lektorov pre jednotlivé témy, fotokópie dokladov o ich odbornej spôsobilosti, stručnú charakteristiku ich lektorskej činnosti.
Druhou požiadavkou na takéto centrum je certifikát firmy, s ktorej softvérom pracujú a vyučujú ho. Na začiatku deväťdesiatych rokov si najvýznamnejšie svetové počítačové firmy začali uvedomovať, že na dosiahnutie vzostupných ekonomických ukazovateľov a rastúceho podielu na svetových trhoch nestačí len výkonnosť a sofistikovanosť ich produktov, ale predovšetkým profesionálna úroveň ich používateľov.
Certifikácia sa teda stáva dôležitým faktorom v rozvoji podnikov. Poskytuje merateľné ohodnotenie kvalifikácie vlastných pracovníkov, zvyšuje kredit u zákazníkov, umožňuje oceniť kvalifikovaných odborníkov, zaisťuje odborný rast pracovníkov a povzbudzuje ich k štúdiu a zvyšovaniu kvalifikácie.
Certifikácia však okrem prínosov pre firmu slúži hlavne pracovníkom, ktorí sa zúčastňujú takýchto programov, a napomáha im tak presnejšie definovať vlastné kvality, identifikovať oblasti, v ktorých ešte nie je dosiahnutá potrebná úroveň vedomostí, a v prvom rade zvyšuje ich odbornú úroveň.
Samotné skúšky v rámci certifikačných programov zabezpečuje americká spoločnosť Sylvan Learning Systems prostredníctvom svojej divízie Sylvan Prometric. Sylvan Prometric je v súčasnosti najväčšou svetovou organizáciou, ktorá organizuje počítačovo orientované testovanie. Disponuje celosvetovou sieťou testovacích centier s označením Authorized Prometric Testing Center (APTC). V Slovenskej republike je APTC v bratislavskej firme CIT, s.r.o.