Niektorých láka možnosť vyskúšať si svoje schopnosti vo vlastnom podniku, ale chýba im kapitál potrebný na rozbehnutie podnikania. Nedostatok však nie je jedinou prekážkou pre úspešný štart. "Mladí ľudia majú často zaujímavé podnikateľské nápady, ich problém však nie je iba v nedostatku peňazí," hovorí prezidentka Slovensko amerického podnikateľského fondu (SAEF) Martina Rošková. "Zo skúsenosti viem, že málo z nich vie postaviť skutočne reálny biznis plán a potom svoj projekt aj vhodne prezentovať. My by sme im chceli pomôcť, aby sa to naučili."
Tak vznikla súťaž Začať podnikať - jej organizátorom je Slovensko americký podnikateľský fond. Jej zámerom je pomôcť realizácii dobrých myšlienok a zúčastniť sa jej môžu študentské tímy z akreditovaných slovenských univerzít. Podmienkou účasti v súťaži bolo vypracovanie podrobného podnikateľského zámeru, potrebného pre založenie nového alebo ďalší rozvoj už existujúceho podniku. Pri práci na projekte môžu študenti využívať aj externých poradcov, konečná podoba projektu však musí byť výlučne ich dielom. Porota hodnotí invenciu obsiahnutú v podnikateľskom zámere, opodstatnenosť zvolenej stratégie, reálnosť projektu, zdôvodnenie zvoleného spôsobu a štruktúry financovania aj schopnosť tímu realizovať svoj plán.
"Chceme mladých ľudí naučiť trhovo uvažovať a pochopiť základný fakt: investori sa nebudú zapodievať s nikým, kto im nedokáže predstaviť konkrétny plán s rastovým potenciálom," dodáva Martina Rošková. "Nepozeráme sa iba na tie najzaujímavejšie biznis plány, ale keď vidíme zaujímavú myšlienku, snažíme sa pomôcť, aby dostala štruktúru."
Podľa Roškovej totiž iba málo záujemcov dokáže postaviť dobrý a reálny biznis plán. Stredné podnikanie je na Slovensku málo rozvinuté - príčinu jeho zaostávania vidí prezidentka SAEF aj v tom, že na Slovensku pôsobí málo poradenských a konzultačných firiem, ktoré by sprostredkovávali vyhľadanie zdroja financií pre jednotlivé projekty a napríklad v porovnaní so Spojenými štátmi sú ich služby pre malých a stredných podnikateľov pridrahé. S tým sa spája aj fakt, že sme si zatiaľ dostatočne nezvykli na to, že úspešný projekt potrebuje aj dobrú reklamu a kvalitný marketing.
"Myslím, že ľudia na Slovensku si ešte nezvykli zainvestovať do správneho odštartovania svojho podnikateľského zámeru," hovorí Martina Rošková. "V Spojených štátoch aj študenti vedia, že nestačí mať dobrý produkt, treba ho vedieť ponúknuť, predať. Inak nemá hodnotu."
V tomto roku sa do súťaže zapojilo 111 študentov so 46 projektmi. Išlo o absolventov 22 fakúlt z 10 rôznych slovenských vysokých škôl. Podľa pravidiel súťaže získali finančnú podporu tri podnikateľské zámery - 300 tisíc korún získal v kategórii "Víťazný tím" projekt Petra Karácsonyho a Lucie Dobruckej Chuť a zdravie v tradícii, a po 100 tisíc projekt Matúša Gašparíka, Ľubomíry Kovaľovej a Milana Klačka HollowTex - dialyzačné moduly a technológie a projekt Michala Pyšného a Martina Štrbu Revitalizácia rekreačného strediska Javorina v Malej Fatre.Podmienky súťaže
- členovia tímov musia byť aktívnymi študentmi jednej z akreditovaných slovenských univerzít
- tímy sa skladajú najmenej z dvoch a najviac zo štyroch členov, každý študent môže byť členom iba jedného tímu
- tím musí predložiť presvedčivú koncepčnú štúdiu (2 - 3 strany), ktorej súčasťou budú konkrétne kroky, ktoré povedú k realizácii podnikateľského zámeru
- porota vyberie do ďalšej fázy súťaže 25 najlepších štúdií
- vybrané tímy vypracujú konečné verzie podnikateľských zámerov (25 strán vrátane textov, grafov aj tabuliek)
- šesť najlepších tímov si pripraví ústnu prezentáciu v rozsahu 30 minút
Podrobnejšie podmienky nájdete na stránke www.saef.sk