Podniky SAD, ktoré dopravujú ľudí medzi mestami, sľubujú, že v piatok ich klaksóny na päť minút rozozvučia Slovensko. Chcú tým vyjadriť nesúhlas s tým, že štát je štedrejší k železniciam než k lacnejšej autobusovej doprave. ILUSTRAČNÉ FOTO - TASR
BRATISLAVA - Podnikom Slovenskej autobusovej dopravy (SAD) sa nepáči suma, ktorou ich štát plánuje v roku 2005 dotovať. Svoj protest vyjadria zajtra a nasledujúci piatok päťminútovým trúbením autobusov po celom Slovensku. Bude to zatiaľ jediná demonštrácia nespokojnosti. Tému štrajku autobusári zatiaľ nespomínajú.
V roku 2005 majú súkromné podniky SAD vrátane dvoch štátnych získať od štátu dotáciu na osobnú dopravu vo výške 1,05 miliardy korún. Ministerstvo dopravy navrhlo vláde doplatiť ďalších 316 miliónov korún, no šance na úspech tomuto návrhu ubrala Porada ekonomických ministrov, ktorá ho minulý týždeň odmietla podporiť.
Prídavok mal pokryť zhruba 70-miliónovú stratu, ktorú autobusovým podnikom spôsobilo zdraženie ropy a o ďalšie peniaze prišli spoplatnením ciest prvej triedy.
Autobusárom sa nepáči filozofia v dotačnej politike štátu. V porovnaní so SAD dostanú železnice, ktoré prepravujú cestujúcich drahšie, zhruba trojnásobnú dotáciu. Kým medziročný nárast dotácií do autobusovej dopravy je naplánovaný na 2,5 percenta, železničná verejná osobná doprava získa plus 22 percent. Z 8,1 miliardy korún určených pre železnice, dostane dopravca, teda Železničná spoločnosť 4,5 miliardy a správca dráhy (ŽSR) zvyšok.
Cestní dopravcovia tvrdia, že aby mohli aj naďalej prepravovať 80 percent cestujúcich hromadnou dopravou na Slovensku, potrebujú zhruba 2,5 miliardy korún. Firmy zatiaľ neuvažujú o rušení spojov a ani o prepúšťaní. Tvrdia, že najprv si počkajú na rozhodnutie vyšších územných celkov, ktoré si od nich objednávajú výkony vo verejnom záujme. "Rozhodujúce bude, koľko výkonov vo verejnom záujme si od nás vyššie územné celky objednajú," povedal prezident Zväzu autobusovej dopravy Ján Vrba. Príjmy z osobnej dopravy pre nich predstavujú zhruba 85 až 90 percent tržieb. Firmy SAD však zarábajú najmä na preprave osôb na medzištátnych linkách. "Nevidím dôvod, prečo by sme mali z príjmov z medzinárodnej dopravy financovať stratové mestské a prímestské linky," dodal Vrba. (dc)
Spoj Bratislava - Žilina
Spoj Cena
Rýchlik 603 Čingov 402 Sk (1. trieda)
268 Sk (2. trieda)
Autobus 255 Sk
zdroj: www.slovakrail.sk, www.eurolines.sk
Európa prehodnocuje dotačnú politiku
Štátna podpora sa v Európskej únii cielene presúva od dopravcov do železničnej dráhy. Zámerom je vyrovnanie podmienok na vstup nových dopravcov na železničnú sieť, ktorú zvyčajne ovláda bývalý štátny monopolný dopravca.
Štáty Európskej únie preferujú viacročné zmluvy o štátnej pomoci. Okrem efektívnejšieho míňania peňazí daňových poplatníkov dlhšie kontrakty stabilizujú trhové podmienky jednak pre správcu železničnej dráhy, ako aj pre hráčov na dopravnom trhu. Slovensko by sa malo k viacročným zmluvám o verejnom záujme dopracovať až v roku 2006. (dc)