Prevádzka lokálnych železničných tratí je stratová. Slovenské koľaje však obchádzajú aj medzinárodní nákladní dopravcovia. Susedné Rakúsko, Poľsko či Maďarsko totiž koľaje prenajímajú lacnejšie.
ILUSTRAČNÉ FOTO - ARCHÍV SME
BRATISLAVA - Vyše poldruha roka po otvorení prístupu na železničnú cestu firmám, ktoré chcú konkurovať monopolným železniciam, funguje na Slovensku šesť železničných dopravcov. Ďalších záujemcov odrádzajú privysoké poplatky, ktoré si Železnice SR účtujú za využívanie dráhy. Dodnes tak napríklad väčšina z vyše dvoch desiatok regionálnych tratí, kde sa vlani osobná doprava zastavila, zíva prázdnotou.
Prázdne lokálne trate
Kontrakt o využívaní dráhy dodnes so správcom koľajníc podpísalo šestnásť z dvadsiatich licencovaných dopravcov. Pravidelne však jazdia len traja. Okrem celoplošného dopravcu, Železničnej spoločnosti, si dráhu prenajíma ešte Bratislavská regionálna koľajová spoločnosť a U. S. Steel Košice, ktoré vozia len náklad. "Ostatní sa snažia využívať dráhu od prípadu k prípadu, pre nepravidelnú nákladnú dopravu," povedala SME hovorkyňa železíc Kornélia Blašková.
Okrem sprístupnenia železničnej dráhy sa priestor pre ďalších dopravcov vytvoril najmä na 25-tich regionálnych tratiach, kde na začiatku minulého roka Železničná spoločnosť zastavila osobnú dopravu. Spoluprácou s lokálnymi partnermi a vyššími územnými celkami sa bývalému monopolnému železničnému dopravcovi podarilo opäť rozbehnúť deväť lokálnych tratí.
Osobnú železničnú dopravu na lokálnych tratiach brzdí najmä jej stratovosť. V osobnej doprave železnice podľa Blaškovej ponúkajú v porovnaní s ostatnými európskymi štátmi najnižšie ceny, no pre cestujúcich je to pravdepodobne aj tak priveľa. Bez dotácií, štátnych alebo samosprávnych, nemá osobný železničný dopravca šancu obstáť v konkurencii lacnejším autobusom.
Vysoké poplatky za nákladné vlaky odrádzajú aj zahraničných dopravcov od tranzitu cez Slovensko, napriek tomu, že krajnou vedie niekoľko európskych koridorov. Radšej jazdia po lacnejšej poľskej, alebo po rakúskej a maďarskej železnici.
Poplatky klesnú
Poplatky za dráhu však nebudú vysoké natrvalo. Železnice deklarujú, že sa chcú zmeniť na trhovú firmu, plánujú zoštíhľovanie, odčleňovanie vedľajších činností, spriehľadňovanie účtovníctva a likvidovanie dlhov. Sľubujú si od toho pokles nákladov na správu dráhy, a tým i zníženie cien.
Železnice sa musia prispôsobiť Európskym direktívam od správy odčleniť údržbu trate. Tak vytvoria nediskriminačné podmienky pre ostatných dopravcov.
Železnice chcú, aby im viac prispieval štát, ktorý reguluje cenu za prenájom dráhy. "Ak by sa štát podieľal na krytí nákladov na infraštruktúru v rozsahu ako v Rakúsku, či Nemecku, tak by ceny za použitie dráhy v nákladnej doprave mohli klesnúť približne o 40 percent a dostali by sa na porovnateľnú medzinárodnú úroveň," povedala Blašková. Spolupráca vlády a železníc v minulosti vyniesla dlh blížiaci sa k hranici 50 miliárd korún.
Štát svoj záväzok voči železniciam tento rok splatil. Tým znížil stratu podniku o 13,2 miliardy korún na 35,4 miliardy korún. Na budúci rok správcovi železničnej trate prispeje 3,6 miliardy korún a rovnakú sumu by mali dostať aj v nasledujúcich dvoch rokoch. K zreálneniu vzťahu Železnice - štát a harmonizovaniu podmienok s cestnou dopravou by podľa Blaškovej malo prispieť aj stanovenie koncepcie výkonov vo verejnom záujme a spoplatňovania železničnej cesty. (dc)
Železničné lístky budú aj na internete
BRATISLAVA - Železničná spoločnosť začne oddnes predávať cestovné lístky aj na internetovej stránke www.slovakrail.sk . Zatiaľ sa obmedzí len na vybrané vlaky vyššej kategórie, no postupne službu rozšíri aj pre ostatné kategórie osobných vlakov.
"Cestujúci si budú môcť zakúpiť lístky na vlaky InterCity Gerlach a Tatran, ďalej na vlaky Expres Kriváň a Váh, jazdiace na trase Bratislava - hlavná stanica, Žilina, Košice a späť," spresnil hovorca firmy Miloš Čikovský.
Cestujúci si na webovej stránke Železničnej spoločnosti najprv v elektronickom informačnom systéme (www.zsr.sk/p-cestpo.html) vyhľadá vlakové spojenie, ktorým chce cestovať. Lístok si musí kúpiť najneskôr osem dní a na vlaky InterCity Super Plus dva týždne pred odchodom vlaku. Platiť sa dá cez platobný portál Tatra banky. Potom cestujúci dostane do elektronickej pošty internetový kód, ktorý si vytlačí alebo odpíše. Kódom sa ako dokladom preukáže vo vlaku sprievodcovi, ktorý mu vydá cestovný lístok. Ak sa cestujúci z nejakých príčin rozhodne, že nepocestuje, a lístok cez internet už kúpil, môže ho vrátiť pri pokladnici na železničnej stanici a firma mu peniaze prevedie na účet. (tasr)
Príspevok štátu na železničnú dráhu:
Podiel na nákladoch na železničnú dráhu
Krajina dopravca štát správca dráhy
Rakúsko OBB 71 % 29 %
Nemecko DB 71% 29%
Česko ČD 51% 49%
Slovensko ŽSR 20% 80%
Zdroj: ŽSR, údaje sú za rok 2002
Koľko kilometrov má slovenská železnica?
Železnice SR majú 3665 kilometrov železničných tratí, z toho 2484 kilometrov je jednokoľajových a 1023 kilometrov dvojkoľajových tratí, 52 kilometrov úzkorozchodných a 106 kilometrov širokorozchodných.
Internetový predaj funguje:
od pondelka do nedele od 6. do 18. hodiny v sobotu od 7. do 13.30 hodiny iba na vlaky
InterCity Gerlach 402/403 InterCity Tatran 404/405 Expres Kriváň 500/501 Expres Váh 511 Lístky si treba kúpiť najneskôr osem dní a na InterCity Super Plus dva týždne pred odchodom vlaku. Zdroj: Železničná spoločnosť