ILUSTRAČNÉ FOTO - ARCHÍV TASR
BRATISLAVA - Druhá fáza dôchodkovej reformy je predo dvermi. Od januára sa priebežný dôchodkový systém riadi inými pravidlami, od budúceho januára si väčšina občanov bude môcť na dôchodok sporiť. Hoci odborníci sa zhodujú, že reforma je potrebná a je krokom vpred, v jej hodnotení sa rozchádzajú.
Minister Ľudovít Kaník dôchodkovú reformu radí medzi svoje najväčšie úspechy. Viditeľným prínosom reformy sú podľa neho už dnes vyššie dôchodky niektorých ľudí. "Viac ako 4500 ľuďom bol priznaný dôchodok vyšší ako 10-tisíc korún, čo v starom systéme nebolo mysliteľné," povedal. Od januára sa totiž uplatňuje úplná zásluhovosť - čím viac občan do systému prispel, tým viac z neho dostane.
Martin Chren z Nadácie F. A. Hayeka to za pozitívum nepovažuje, práve naopak. "Štát by mal v dôchodkovom systéme zaisťovať adresnosť, nie zásluhovosť. Po dôchodkovej reforme bude pracujúcim sľubovať vysoké dôchodky pri vysokom príjme, ale zároveň od nich bude vyberať veľmi vysoké odvody," hovorí. Štát podľa neho má vyberať čo najnižšie odvody a sľubovať "iba istotu minimálneho dôchodku".
Ministerstvo tvrdí, že reformou priebežného systému sa odvodové zaťaženie znížilo, a to o 3,25 percenta. Podľa Chrena to nie je pravda. Tvrdí, že pred reformou boli odvody na dôchodkové poistenie 28 percent z hrubej mzdy, po reforme 28,75 percenta, keďže maximálny vymeriavací základ vzrástol o 8-tisíc korún.
Kaník za úspech považuje aj to, že kým "v mnohých krajinách" dôchodkovú reformu ešte len pripravujú, "my už môžeme klásť dôraz na transparentnosť a bezpečnosť" dôchodkového systému.
Sociologička Zuzana Kusá o bezpečnosti poznamenáva, že mnoho znalcov dôchodkového systému za najbezpečnejšie považuje priebežné financovanie dôchodkov. "Je ochranou pred znehodnotením celoživotných úspor infláciou, rizikovým investovaním a podobne." U nás, ako dodáva, sa o jeho význame poriadne nediskutovalo. "Nemal výrečných obhajcov."
Ministerstvo priebežný systém považuje za neudržateľný, a preto sporenie na dôchodok za nevyhnutné. Chren súhlasí. Zavedenie druhého piliera je podľa neho "naozaj cestou k vytvoreniu trvalo udržateľného systému, vďaka ktorému majú občania šancu dosiahnuť vyššie dôchodky".
Porovnajte si možnosti
Tabuľka porovnáva dôchodky očakávané v jednom a druhom povinnom dôchodkovom systéme. Predpokladá sa, že
- občan začal pracovať v 20. roku života,
- zarába priemernú mzdu,
- 10 % pracovného života bude nezamestnaný,
- peniaze na jeho dôchodkovom účte sa budú reálne zhodnocovať o 3,5 % ročne,
- jeho mzda, ako aj mzda na Slovensku, bude rásť o 2 % ročne a
- v čase odchodu do dôchodku bude mať manžela/manželku v približne rovnakom veku a zaopatrené deti.
VÝLUČNE 1. PILIER VSTUP DO 2. PILIERA
Vek Predpokladaný Predpokladaný Predpokladaná Predpokladaný Predpokladná Predpokladaný Odporúčanie
občana vek dôchodok miera dôchodok miera zostatok vstupu
v súčasnosti odchodu výlučne náhrady z 1. + 2. piliera náhrady na osobnom dô-
do dôchodku z 1. piliera (spolu) chodkovom účte
v čase odchodu
do dôchodku
52 62 8213 Sk 53,7 % 7 964 Sk 52,0 % 185 809 Sk nie
51 62 8 296 Sk 53,6 % 8 050 Sk 52,0 % 208 524 Sk nie
50 62 8 379 Sk 53,5 % 8 139 Sk 51,9 % 232 194 Sk nie
49 62 8 462 Sk 53,4 % 8 232 Sk 51,9 % 256 851 Sk nie
48 62 8 547 Sk 53,3 % 8 330 Sk 51,9 % 282 529 Sk nie
47 62 8 632 Sk 53,2 % 8 432 Sk 51,9 % 309 261 Sk nie
46 63 9 016 Sk 54,4 % 8 949 Sk 54,0 % 366 031 Sk nie
45 63 9 106 Sk 54,3 % 9 074 Sk 54,1 % 396 143 Sk nie
44 63 9 197 Sk 54,2 % 9 204 Sk 54,2 % 427 458 Sk áno
43 63 9 289 Sk 54,0 % 9 340 Sk 54,3 % 460 015 Sk áno
42 63 9 382 Sk 53,9 % 9 481 Sk 54,4 % 493 855 Sk áno
41 63 9 475 Sk 53,7 % 9 629 Sk 54,6 % 529 022 Sk áno
40 63 9 570 Sk 53,5 % 9 782 Sk 54,7 % 565 558 Sk áno
39 63 9 666 Sk 53,3 % 9 942 Sk 54,9 % 603 508 Sk áno
38 63 9 763 Sk 53,1 % 10 108 Sk 55,0 % 642 919 Sk áno
37 63 9 860 Sk 52,9 % 10 281 Sk 55,2 % 683 838 Sk áno
36 64 10 292 Sk 53,9 % 11 018 Sk 57,7 % 770 399 Sk áno
35 64 10 395 Sk 53,7 % 11 223 Sk 58,0 % 816 145 Sk áno
34 64 10 499 Sk 53,5 % 11 437 Sk 58,3 % 863 604 Sk áno
33 64 10 604 Sk 53,0 % 11 659 Sk 58,0 % 912 832 Sk áno
32 64 10 710 Sk 52,5 % 11 890 Sk 58,3 % 963 886 Sk áno
31 64 10 817 Sk 52,0 % 12 130 Sk 58,3 % 1 016 826 Sk áno
30 64 10 926 Sk 51,5 % 12 380 Sk 58,4 % 1 071 711 Sk áno
29 64 11 035 Sk 51,1 % 12 639 Sk 58,5 % 1 128 604 Sk áno
28 64 11 145 Sk 50,6 % 12 908 Sk 58,7 % 1 187 568 Sk áno
27 64 11 257 Sk 50,2 % 13 188 Sk 58,9 % 1 248 670 Sk áno
26 65 11 744 Sk 50,9 % 14 300 Sk 62,0 % 1 377 563 Sk áno
25 65 11 861 Sk 50,5 % 14 629 Sk 62,3 % 1 445 495 Sk áno
24 65 11 980 Sk 50,0 % 14 970 Sk 62,5 % 1 515 849 Sk áno
23 65 12 100 Sk 49,5 % 15 325 Sk 62,7 % 1 588 702 Sk áno
22 65 12 221 Sk 49,0 % 15 692 Sk 63,0 % 1 664 132 Sk áno
21 65 12 343 Sk 48,6 % 16 074 Sk 63,2 % 1 742 221 Sk áno
20 65 12 466 Sk 48,1 % 16 470 Sk 63,5 % 1 823 052 Sk áno
19 65 12 591 Sk 47,6 % 16 880 Sk 63,8 % 1 906 711 Sk áno
18 65 12 717 Sk 47,1 % 17 306 Sk 64,2 % 1 993 286 Sk áno
17 65 12 844 Sk 46,7 % 17 747 Sk 64,5 % 2 082 868 Sk áno