BRATISLAVA - Rozhlasová rada na včerajšom zasadaní diskutovala o nedávnej printovej kampani na Rádio Slovensko, ktorá obsahovala aj výrok "Na Slovensku po slovensky". SMK vyhlásila, že tento výrok šíri nenávisť a intoleranciu a traja vysokí funkcionári SMK napísali rade list.
Generálny riaditeľ rozhlasu Jaroslav Rezník vysvetlil, že autori kampane si vyberali vety všeobecne známych osôb, ktoré obsahovali slovo Slovensko. Ich citáty mali dostávať nový význam a tak mali osloviť rôzne cieľové skupiny poslucháčov.
Rezník pripomenul, že SMK reagovala až po štvrtom uverejnení reklamy v dvoch celoplošných denníkoch. On sám použil sporný slogan s čistým svedomím, lebo "ak niekto urobil v mediálnej oblasti niečo pre menšiny, bol to práve Slovenský rozhlas".
Podľa člena rady Petra Michalicu kampaň mala vynikajúci nadhľad a mnohé reklamné agentúry by si pri nej "oblízali prsty". Kveta Škvarková naopak citovala názory, že ide o cynickú recesiu.
Peter Juščák zasa upozornil, že každá reklama pracuje so symbolmi, pričom symbol, ktorý si zvolil rozhlas, bol už dvakrát poškodený. Jeho zaradenie teda nepovažoval za vhodné, podobne ako by nepoužil symbol kosáka a kladiva.
Aj Mária Hlucháňová by použitie citátu stokrát zvážila a zároveň poukázala aj na autorsko-právny aspekt kauzy. Rozhlas si ani v jednom prípade nevyžiadal súhlas citovaných žijúcich osôb.
Ďalší slogan "To Slovensko naše dosiaľ tvrdo spalo" mohol podľa predsedu rady Michala Dzurjanina zasa uraziť pracovníkov rozhlasu. Preto navrhol uznesenie, že nie je vhodné, aby v reklamných kampaniach SRo používal citáty, ktoré vyvolávajú emócie smerujúce k spoločenskej neznášanlivosti.
Rada o uznesení nehlasovala, lebo už na to nezvýšil čas. K problému sa vráti v novembri a bude sa zaoberať aj rozhodnutím Arbitrážnej komisie Rady pre reklamu, ktorá má o sťažnosti SMK rokovať už dnes. (zu)