FOTO - ND
Pretože sa však v Česku všetko nezadržateľne vyrozpráva, prešla autorova identita do kategórie tzv. "verejného tajomstva" - záhadným anonymom má byť jeden z najvýraznejších česko-slovenských dramatikov osemdesiatych a deväťdesiatych rokov Karel Steigerwald, ktorý je v posledných rokoch širšiemu publiku známy skôr ako autor štipľavých glos a politických komentárov v denníku Mladá fronta Dnes.
Oficiálne však ani Steigerwald, ani Národné divadlo nič nepriznali a premiéru vďaka tomu obklopila aspoň aura istej kuriozity, keď už nie očakávaného tajomstva.
Základný príbeh je jednoduchý: nová inscenácia hry kedysi úspešného dramatika Šaldu beznádejne neuspela a dramaturg Národného divadla Nývlt zanovito odmieta uviesť akékoľvek jeho ďalšie dielo (nebráni sa však pletkám so Šaldovou mladou manželkou, ktorá by rada v novej manželovej hre získala hlavnú úlohu). Zrútený Šalda sa rozhodne na úskok a posiela Nývltovi nepodpísanú hru s naivnou nádejou, že dramaturgia, ktorá je proti nemu domnelo zaujatá, na podobný trik skočí.
O dej tu však príliš nejde, hra je predovšetkým ohňostrojom ironických bonmotov a výpadov, ktorými autor s chuťou a potešením útočí na všetkých, čo sú s divadlom spojení. Práve v tom je súčasná sila i slabosť Pronásledování: hra je nesporne vtipná, dotkne sa mnohých zásadných tém a problémov, zostáva však skôr len pri ironickom podpichovaní, paródii a pomrkávaní na tých, čo tak povediac "vedia, o kom je práve reč".
Inscenácia vznikla v koprodukcii so Slovenským národným divadlom a časť skúšok sa dokonca uskutočnila v Bratislave. Herecky sa na nej podieľa Diana Mórová v úlohe Šaldovej manželky (na rozdiel od ostatných slovenských hercov v pražských inscenáciách hrá v češtine).
Prelomový výkon to však nie je a vzhľadom na charakter úlohy asi ani byť nemohol: v úvode síce zaujímavo karikuje postavu ambicióznej herečky, vo zvyšku večera však už len sekunduje hlavnej hviezde večera Miroslavovi Donutilovi.
Ten v dvojúlohe Dr. Šaldu a dramaturga Nývlta dokazuje, že napriek záľube v poklesnutej televízno-estrádnej samoprezentácii zostáva veľkým hercom, schopným disciplinovaného výkonu i nevnucovanej komiky.
Šalda a Nývlt predstavujú dve strany tej istej škaredej mince - a Miroslav Donutil vie veľmi zábavne predviesť nielen ich spoločnú urečnenú výstrednosť, ale aj rozdiel medzi zrúteným, neurotickým dramatikom a "šmíracky" sebavedomým divadelným praktikom.
O poznanie menej šťastne sa s textom stretol režisér Michal Dočekal, predovšetkým vo chvíľach, keď sa trochu zbytočne snažil pomocou scénického čarovania vytvoriť vizuálnu paralelu autorovej verbálnej irónie. Napriek tomu však môžeme s potešením konštatovať, že Národné divadlo tentoraz prejavilo sympatickú dávku hravosti i sebairónie, ktorá môže byť "svätostánku českého divadla" len a len na prospech.
Národné divadlo Praha - Anonym: Prenasledovanie a umučenie Dr. Šaldu * Úprava a réžia: Michal Dočekal * Scéna: Daniel Dvořák * Kostýmy: Zuzana Krejzková * Zvuková inštalácia: Vladimír Franz * Dramaturgia: Lenka Kolihová-Havlíková a Martin Porubjak * Hrajú: Miroslav Dunutil, Jana Boušková, Diana Mórová a Josef Vinklář * Premiéra 7. októbra v Stavovskom divadle
Autor: VLADIMÍR MIKULKA(Autor je divadelný kritik)