Koľko percent motoristov jazdí v zime so zimnými pneumatikami?
"Na Slovensku je to okolo 35 percent, v zahraničí asi 50 percent."
Myslia si naši vodiči, že zimné pneumatiky netreba?
"Dôvodmi, prečo nejazdia so zimnými pneumatikami, sú vysoká cena a fakt, že sviatoční šoféri používajú univerzálne dezény. A dosť veľa vodičov v zime nejazdí vôbec. Na firemných autách podnikatelia zvyknú prezúvať pneumatiky, ale väčšina obyvateľstva, žiaľ, nepoužíva zimné pneumatiky. Pri jazdení v zime v každom prípade odporúčam zimné pneumatiky."
Sú univerzálne pneumatiky dobré na zimnú prevádzku?
"Nie. Dezén síce univerzálny je a na snehu má možno trošku lepšie vlastnosti ako klasická letná pneumatika, ale zmes, z ktorej je vyrobená, nie je na zimnú prevádzku ideálna. Ak má niekto celoročné pneumatiky, tak by ich mal v zime používať iba do najmiernejších podmienok alebo vôbec. Sám mám skúsenosti napríklad s akože univerzálnou pneumatikou OR34. Pri jazde na snehu dlho drží stopu, ale akonáhle povolí, auto je neovládateľné. Keď so zimnou pneumatikou vodič zacíti, že ide do šmyku, môže ho ešte v pohode zvládnuť, ale s univerzálnou pneumatikou už nemá šancu."
V niektorých obchodoch predávajú protektorované pneumatiky, čiže pneumatiky, ktoré už raz boli zodraté a naniesli na ne nový dezén. Protektory sú omnoho lacnejšie ako nové, ponúkajú ich aj v špecializovaných pneuservisoch. Oplatí sa kupovať protektorované zimné pneumatiky?
"Podľa mňa iba pre vodičov, ktorí nikdy nejazdia rýchlejšie ako 80 kilometrov za hodinu. Ale akonáhle chcete ísť rýchlejšie, v žiadnom prípade neodporúčam protektor."
Prečo? Môže byť nebezpečný?
"Predajcovia síce dávajú nejaké záruky, že pneumatika, na ktorú sa robí nový dezén, by nemala byť staršia ako šesť rokov, ale do gumy nikdy nikto nevidí. Pri protektoroch môže byť problém napríklad s oceľovými kordmi, ktoré sú v pneumatike. Pri jazde je pneumatika zaťažovaná jedným smerom. Pri protektorovaní ju môžu otočiť, vodič si namontuje protektorovanú pneumatiku tak, že sa bude točiť opačne, ako sa točila pred protektorovaním. Oceľové kordy pri opačnom zaťažení pôjdu v protismere a budú sa uvoľňovať. Môže dôjsť k porušeniu nosnej štruktúry."
(rf)