Po vstupe do únie u nás ceny áut nenarástli

BRATISLAVA - Len o štyri percentá vzrástol predaj osobných áut a dodávok na našom trhu za prvé tri štvrťroky tohto roka oproti vlaňajšku. V porovnaní s predajom spred niekoľkých rokov je to stále výrazne menej. Kým v roku 1998 alebo v roku 2001 sa predal

o vyše 69-tisíc áut, vlani to bolo len vyše 57-tisíc.

Mária Nováková zo Združenia automobilového priemyslu hovorí, že oproti minulému roku trochu narástol počet registrácií nových áut, ale aj tak je to podľa nej málo. "Štruktúra vozidlového parku sa nestačí zmeniť a nezlepší sa priemerný vek áut."

Najviac áut predala Škoda (31,89 percenta), nasledovaná automobilkami Renault a Volkswagen, ktorých podiel na trhu je pod deväť percent.

V januári denník SME oslovil niekoľkých dovozcov automobilov, ktorí hovorili, že je ťažké prognózovať vývoj cien automobilov, ale skôr sa prikláňali k názoru, že po vstupe Slovenska do únie budú ceny európskych áut rásť. Päť mesiacov po vstupe ceny hore nešli, skôr naopak - mnohí predajcovia ponúkajú akcie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Môže za to lepší kurz koruny, ďalej fakt, že konkurenčné ázijské automobily zlacneli, lebo je na ich výrobky nižšie clo. Pred vstupom predajcovia naznačovali, že autá budú chodiť na Slovensko kupovať aj cudzinci, pretože sú u nás nižšie ceny. Keby sa tento predpoklad potvrdil, ceny by určite stúpli, cudzinci však k nám autá kupovať nechodia.

Mária Nováková upozorňuje, že po roku 2005 sa ceny nových modelov áut predávaných u nás budú vyrovnávať s cenami na Západe. Zatiaľ platí tzv. teritoriálne obmedzenie, po októbri 2005 však obmedzenie padne a napríklad nemecký predajca si bude môcť otvoriť predajňu u nás a naopak. Pri nových modeloch jednotlivých značiek vyrábaných po októbri 2005 bude platiť, že automobilka už nebude môcť povedať, že na Slovensku budú iné ceny ako v Rakúsku. "Je preto naivné sa domnievať, že ceny pôjdu dole," hovorí Mária Nováková.

SkryťVypnúť reklamu

Osobné autá a dodávky na Slovensku

rok počet
2000 1 274 244
2001 1 292 843
2002 1 326 891
2003 1 356 185

Koľko obyvateľov na jedno auto na Slovensku

rok počet obyvateľov na jedno auto
1998 4,49
1999 4,33
2000 4,22
2001 4,16
2002 4,05
2003 4

(Zdroj: Združenie automobilového priemyslu SR)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 667
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 443
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 733
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 367
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 437
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 644
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 951
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 227
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu