o vyše 69-tisíc áut, vlani to bolo len vyše 57-tisíc.
Mária Nováková zo Združenia automobilového priemyslu hovorí, že oproti minulému roku trochu narástol počet registrácií nových áut, ale aj tak je to podľa nej málo. "Štruktúra vozidlového parku sa nestačí zmeniť a nezlepší sa priemerný vek áut."
Najviac áut predala Škoda (31,89 percenta), nasledovaná automobilkami Renault a Volkswagen, ktorých podiel na trhu je pod deväť percent.
V januári denník SME oslovil niekoľkých dovozcov automobilov, ktorí hovorili, že je ťažké prognózovať vývoj cien automobilov, ale skôr sa prikláňali k názoru, že po vstupe Slovenska do únie budú ceny európskych áut rásť. Päť mesiacov po vstupe ceny hore nešli, skôr naopak - mnohí predajcovia ponúkajú akcie.
Môže za to lepší kurz koruny, ďalej fakt, že konkurenčné ázijské automobily zlacneli, lebo je na ich výrobky nižšie clo. Pred vstupom predajcovia naznačovali, že autá budú chodiť na Slovensko kupovať aj cudzinci, pretože sú u nás nižšie ceny. Keby sa tento predpoklad potvrdil, ceny by určite stúpli, cudzinci však k nám autá kupovať nechodia.
Mária Nováková upozorňuje, že po roku 2005 sa ceny nových modelov áut predávaných u nás budú vyrovnávať s cenami na Západe. Zatiaľ platí tzv. teritoriálne obmedzenie, po októbri 2005 však obmedzenie padne a napríklad nemecký predajca si bude môcť otvoriť predajňu u nás a naopak. Pri nových modeloch jednotlivých značiek vyrábaných po októbri 2005 bude platiť, že automobilka už nebude môcť povedať, že na Slovensku budú iné ceny ako v Rakúsku. "Je preto naivné sa domnievať, že ceny pôjdu dole," hovorí Mária Nováková.
Osobné autá a dodávky na Slovensku
rok | počet |
2000 | 1 274 244 |
2001 | 1 292 843 |
2002 | 1 326 891 |
2003 | 1 356 185 |
Koľko obyvateľov na jedno auto na Slovensku
rok | počet obyvateľov na jedno auto |
1998 | 4,49 |
1999 | 4,33 |
2000 | 4,22 |
2001 | 4,16 |
2002 | 4,05 |
2003 | 4 |
(Zdroj: Združenie automobilového priemyslu SR)