Ceny potravín klesli

Príchod nového obchodného reťazca zrejme pohol cenovou hladinouBRATISLAVA - Ceny potravín v septembri prekvapujúco klesli a ekonómovia sa dohadujú, čo bolo príčinou. Podľa meraní štatistického úradu sa v porovnaní s augustom znížili o 0,7 percenta najmä

vďaka zlacneniu ovocia a zeleniny. Potraviny sa tak postarali o to, že celková cenová hladina sa v septembri oproti augustu vôbec nezmenila.

"Ceny potravín sa dostali takmer na úroveň pred májovým členstvom v Európskej únii, takže sa zatiaľ potvrdzujú odhady, že so vstupom príde len malý cenový nárast," povedal hlavný ekonóm ING Bank Ján Tóth.

Jednou z príčin môže podľa niektorých ekonómov byť zostrenie konkurencie po príchode nového obchodného reťazca Lidl na trh. "Tento vplyv zrejme skutočne existoval. V septembri zvyčajne ceny potravín oproti predchádzajúcemu mesiacu rastú, kým teraz klesli. Ťažko však presne s určitosťou povedať, či to bolo konkurenciou, alebo či išlo aj o nejaké špeciálne sezónne faktory," vysvetlil analytik VÚB Zdeno Štefanides. Ekonómovia Komerční banky napríklad prisudzujú veľký vplyv tohtoročnej "excelentnej žatve".

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Priamy vplyv na výsledky štatistiky Lidl s určitosťou nemal. Podľa hovorkyne štatistického úradu ho totiž zatiaľ nezaradili do zberu dát. Spoločnosť, ktorá je známa agresívnou cenovou politikou, však mohla ovplyvniť ceny prostredníctvom svojich konkurentov, ktorí v septembri tiež začali prepisovať cenovky. "Sú nútení znižovať ceny, ak nechcú prísť o klientov. Možno to v ostatných predajniach nebude až taký pokles, ale do určitej miery budú musieť znižovať ceny," hovorí analytik Poštovej banky Miroslav Šmál.

Obchodné reťazce však popierajú, že by ceny potravín znižovali pre otvorenie predajní Lidl. Tvrdia, že svojím obmedzeným sortimentom im konkurovať nemôže.

"To sú predajne s obmedzeným sortimentom, preto nedokážu uspokojiť každého zákazníka. Navyše predávajú väčšinou tovary vlastnej značky a nie prémiové produkty, ktoré sa nachádzajú v ostatných reťazcoch," povedal riaditeľ pre maloobchodné reťazce siete COOP Jednota Vladimír Kocúrek. (jj, pcs)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  5. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  8. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  1. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 7 138
  2. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 994
  3. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 4 506
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 4 068
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 3 567
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 2 524
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 054
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave! 1 590
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu