Kollerband letí do večnosti - zľava: David Koller, Olda Krejčoves, Honza Křížek, Marek Minárik a Tomáš Vartecký.
Kollerband je veľkým českým All-Stars Bandom súčasnosti. Uprostred stojí hlava skupiny DAVID KOLLER, spevák a bubeník známej skupiny Lucie. Spoľahnúť sa môže na skvelých gitaristov Tomáša Varteckého (Kurtizány z 25. Avenue) a Oldu Krejčovesa (Monkey Business), multiinštrumentalistu Honzu Křížka (Walk Choc Ice) a, samozrejme, slovenského basgitaristu Mareka Minárika, niekdajšieho spoluhráča zo skupín Lucie a Pusa.
Lucie si dala po koncertoch so symfonickým orchestrom dlhšiu pauzu, Koller sa rozhodol vrátiť k tomu, čo má najradšej - k tvrdej priamočiarej rockovej hudbe. Za rok toho stihol dosť - zostaviť Kollerband a nahrať nový album so známym americkým producentom Davidom Biancom (Primal Scream, Santana, AC/DC, Rage Against The Machine).
Počas rozhovoru si v rukách ťažká výpravný obal albumu, zložený z dvoch diskov - štúdiového a koncertného. Hudba Kollerbandu má blízko k súčasnej tvrdej scéne so sýtymi refrénmi a charakteristickým Kollerovým nosovým spevom. Na budúci týždeň vyráža Kollerband na jesenné turné. V Košiciach sa predstaví 28. októbra, o deň neskôr v Bratislave spolu s českou formáciou Wohnout a slovenskými Chiki liki-tua.
Album vznikal za zaujímavých okolností - pod dohľadom amerického producenta, neskôr sa dorábal v Londýne. Bolo to pekné hudobné dobrodružstvo, nie?
Bolo to veľmi vzrušujúce. Za päť víkendov to bolo hotové. Už dlho sa mi neporadilo tak rýchlo nahrať album. Chceli sme urobiť tvrdú platňu a podarilo sa nám to.
Vy sám ste producentom. Čo ste sa naučili od amerického kolegu?
Spolu s chalanmi som ho vnímal s otvorenými očami a ušami. Chcel som vidieť, ako sa to robí inak. Má totiž iné návyky, na aké sme zvyknutí z našich štúdií.
Aké návyky?
Dostať ľudí do pohody, získať dôveru, že môžeš robiť, čo chceš. Aj keď nesúhlasíš s jeho názorom, tak ide za tebou a podporuje tvoju predstavu, pretože je to tvoj album. Pred nahrávaním sme si vymenili more e-mailov, v ktorých sa pýtal na každý detail. Každý jeho krok mal logiku, všetko do seba zapadalo. Pracovali sme so zaujímavou a talentovanou osobou, ktorá vie hrať na veľa nástrojov. Nie je náhoda, že tento chlapík mixoval album Ozzmosis od Ozzyho Osbourna.
Čo hovoril na vašu hudbu, k čomu ju prirovnával?
Myslím, že sa mu to páčilo.
Nie je vám ľúto, že ste nemohli nahrávať takýmto spôsobom už skôr, keď ste začínali s Luciou a budúcnosť ste mali pred sebou?
Takto to nevnímam. Som šťastný, že si teraz môžem robiť, čo chcem. Vymyslíš si, že chceš robiť so skutočným profíkom a tento nápad aj za pomoci vydavateľstva dotiahneš do konca. Človek zistí, že je spokojný a môže pritom zostať normálny.
Na albume sú použité zvuky, blízke nahrávkam súčasných tvrdých kapiel. Snažíte sa kráčať s dobou?
Trendy ma nezaujímajú, aj keď mám poruke počítač. Skôr vychádzam zo živej hudby, zo spolupráce takých skvelých hudobníkov, akí pôsobia v Kollerbande. Pred nahrávaním som mal pocit, že moje pesničky prešľapujú na mieste. V ich rukách zrazu začali rásť. Keď sa v hudbe môžeš o niekoho oprieť, tak nič lepšie neexistuje.
Kritiky písali, že ste nahrali dobrý album, ale že ho komerčné rádiá hrať nebudú. Súhlasíte s týmto názorom?
V Česku nie je poriadne rockové rádio. Možno jedno, ale to hrá rock zo šesťdesiatych a sedemdesiatych rokov, súčasnú hudbu nepúšťa. Pri nahrávaní nemyslím na to, či sa moja hudba bude hrať v rádiu. Zažil som to v minulosti. Keď sa podvedome snažíš niečo urobiť, aby si niekomu vliezol do zadku, tak sa ti to vypomstí.
Beriete Kollerband ako regulárnu skupinu alebo ako vedľajší projekt?
Kollerband nie je bokovka. Je to skutočná kapela s normálnym životom. Všetko ostatné ukáže čas.
Vraj vám chýbalo živé hranie.
Česko je malá krajina. S Luciou urobíte za rok zopár koncertov, čo potom? Kollerband nie je o tom, že si umelo vymýšľam prácu, aby som sa nenudil. Vnímam to ako jedinečnú príležitosť dať dohromady niečo s hudobníkmi, s ktorými som chcel spolupracovať.
Ako je to so skupinou Lucie, plánujete niečo?
Zatiaľ to neriešim, sústreďujem sa na Kollerband. Dali sme si pauzu, všetko ostatné bude závisieť od toho, či sa Robert Kodym rozhodne pre Wanastovky.
Opäť ste využili služby slovenského basgitaristu Marka Minárika, ktorý pôsobil aj v Lucii. Prečo ste sa k nemu vrátili?
Pretože je to najlepší basák od Bukurešti až po Cheb. A možno až po Chemnitz. Veril som, že si spolu ešte zahráme.
Ste jeden z aktérov akcie s Komunisty se nemluví. Prečo vystupujete iba proti nim, keď bývalí komunisti sú rozlezení aj po iných stranách?
Nehnevám sa na konkrétnych ľudí. Skôr mi pripadá nenormálne, aby ľudia, ktorí morálne kedysi sklamali, mali rozhodovať v parlamente o súčasných zákonoch, o tom ako sa máme správať. Treba stále poukazovať na to, že komunisti nie sú normálnou demokratickou stranou, ale spolkom mafiánov, ktorí v minulosti potlačovali ľudské práva. Veď zničili morálku v polovici sveta! Dnes sa k tomu hrdo hlásia a tvrdia, že Stalin je ich kamarát.
Aký máte názor na fakt, že sa v Česku s veľkým úspechom vrátili populárne hviezdy z komunistickej éry?
Po revolúcii si ľudia zaobstarali všetky západné veci od džínov cez cédečká až po drahé autá, ale aj tak sa vrátili k tomu, čo počúvali ako mladí. Keby ste dnes išli na diskotéku u Melouna v Prahe, to by ste pozerali, ako tam tancujú na Holky z naší školky. Je to v nich, podvedome to chcú.
Ako sa v štúdiu dohovoriť s americkým producentom?
Pre hudobníka nie je vždy ľahké pochopiť, čo od neho producent v nahrávacom štúdiu chce. V prípade amerického producenta je to ešte ťažšie. Slovenský basgitarista Kollerbandu Marek Minárik preto prišiel s jazykovým zlepšovákom. "Marek mu vysvetlil, že keď povie za každým slovom príponu -ačka, bude rozprávať po česky. Keď išiel mixovať, tak povedal mixovačka, keď niečo vyhodil, tak povedal fuckovačka, keď sme si išli dať kávu, tak to bola kafovačka," vysvetlil SME David Koller.
Americký producent bol podľa Minárika v štúdiu veľkou oporou, ktorý od prvých tónov vedel, čo môže od Kollerbandu očakávať. "Keď sa skupina zasekla a nevedala, ako ďalej, tak vyhlásil, aby sme nezúfali, že sme tu preto, aby sme to vyriešili," povedal slovenský basgitarista, podľa ktorého je tento chlapík chodiacou encyklopédiou rockovej hudby. "Začínal ako ‚bedňák' Joni Mitchellovej, neskôr bol v štúdiu, keď nahrávali The Eagles. Neuveriteľné!" (peb)