Film je ako uháňajúci rýchlik

Tvorba nie je snímanie, ale komponovanie, hovorí známy ruský režisér Alexander Sokurov Ruského režiséra ALEXANDRA SOKUROVA prirovnávajú k Andrejovi Tarkovskému. Nielen preto, že bol jeho priateľom, že mu asistoval pri nakrúcaní Stalkera, že sa naňho ...

Alexander Sokurov sa narodil v Irkutsku roku 1951. Vyrastal v Poľsku a v Turkménsku, diaľkovo študoval históriu na Gorkého univerzite, pracoval ako asistent réžie v televízii, neskôr absolvoval filmovú réžiu. Nakrúcal krátke, dokumentárne i hrané filmy v Lenfilme. FOTO - ALEXANDR BELENKIJ


Tvorba nie je snímanie, ale komponovanie, hovorí známy ruský režisér Alexander Sokurov Ruského režiséra ALEXANDRA SOKUROVA prirovnávajú k Andrejovi Tarkovskému. Nielen preto, že bol jeho priateľom, že mu asistoval pri nakrúcaní Stalkera, že sa naňho ponáša, ale najmä preto, že i on chápe filmové umenie nanajvýš svojsky.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Myslíte si, že dnes je už filmová reč definitívne vyprofilovaným umeleckým vyjadrovacím prostriedkom?


Kinematografia je ešte stále príliš mladá, necháva sa ovplyvňovať výtvarným umením, hudbou a, samozrejme, aj literatúrou. Je ako uháňajúci rýchlik, kým literatúra je pokojne sa plaviacim parníkom. Obsahuje intenzívny zážitok, skúsenosť, transformovanú do umeleckej podoby. Nezáleží mi na tom, či sa opiera o fantáziu, alebo o skutočné udalosti.

SkryťVypnúť reklamu


Čo stojí na ceste medzi vami a divákom?


Práve preto, že umelecká reč filmu nie je kanonizovaná, môžem umením vyjadrovať to, čo ma zaujíma. A možno nielen mňa, možno i niekoho iného, neviem. Napokon, nikto nikoho nenúti pozerať sa na môj film. Predpokladám, že divákmi budú tí, ktorí to chcú a potrebujú. Ak na myšlienkovej, intelektuálnej úrovni možno komunikovať s mnohými, lebo mnohí rozumejú, na úrovni emócií a impresií možno komunikovať len s tým, kto je naladený na ten istý pocit, na tú istú náladu.



Film Ruská archa ste nakrútili v jednom zábere. Snažíte sa filmovať novátorsky?


Nie som teoretik, som filmový režisér. Nikdy som netúžil odkrývať niečo nové. Myšlienka celého filmu nasnímaného jediným dlhým záberom je na svete už roky. Neurobil som nikdy nič nové. Zaujímajú ma iba klasická forma a obsah.

SkryťVypnúť reklamu


Umenie strihu vás neláka?


Filmové umenie sa vyvíjalo ako umenie montáže, teda umenie strihu, umenie nožníc. Napriek tomu veľa filmárov prikladalo väčšiu váhu kontinuite obrazu. Nazdávam sa, že jeho skúsenosti ovplyvnili aj Tarkovského. Už pred pätnástimi rokmi som premýšľal o každom detaile jednozáberového filmu, lenže vtedy neboli technické podmienky na kvalitnú prácu. Prišli až s digitálnymi kamerami. No i tak film, hoci nakrútený jediným záberom, je iba médium, nie cieľ, ani umelecká výzva. Nedokážem byť revolucionárom, dávam prednosť evolúcii.



Možno dnes ešte hovoriť o inovácii v umení?


Len ťažko. Čo nové je napríklad v maľbách Kandinského alebo Maleviča, ak ich porovnáme s umením starovekého Egypta? Alebo v dielach impresionistov, Cézanna porovnávaného s Rembrandtom? Podľa mňa všetky definície modernosti nie sú ničím iným, len produktom konvenčnosti kritikov.

SkryťVypnúť reklamu


Lákajú vás experimenty?


Každý umelec si vyberá vlastnú cestu na dosiahnutie cieľa. Napríklad ja nemám nárok na čistý experiment: nie som milionár. Nakrúcam filmy za peniaze štátu alebo ľudí, ktorí mi dôverujú. Ruská archa je čisto akademické dielo, premyslené a detailne naplánované už dávno. Vznikalo za mimoriadne ťažkých podmienok, takže nie všetko, čo som si vymyslel a naplánoval, som aj nakrútil.



S čím ste mali najväčší problém?


Predovšetkým s obrazom. Kameramana, s ktorým som na tomto filme spolupracoval, vybrali nemeckí koproducenti - a bolo to ťažké. Pre mňa aj preňho. Tilman Büttner je silný, tvrdý muž. Zodpovedne sa pripravoval na technickú stránku nakrúcania, veď musel uniesť a obsluhovať viac ako tridsať kilogramov techniky. No duchovná stránka filmu, tá najdôležitejšia pre umelecké vyznenie, mu bola cudzia. Celkove si myslím, že kameramanská prax zaostáva ďaleko vzadu za umeleckými ambíciami kinematografie.

SkryťVypnúť reklamu


Koľko pokusov ste potrebovali na nakrútenie tohto filmu?


Napokon sme ho nakrútili na štvrtý pokus 23. decembra 2001. Hoci - vlastne to nie je pravda, pretože záznam obrazu bol len poslednou a pre mňa vôbec nie tou najpodstatnejšou fázou. Nakrútený materiál sme ešte korigovali v počítači, ale nestrihali sme ho. Filmový obraz je v podstate plátno, na ktorom filmár dovŕši svoj zámer za pomoci svetla a farby. Zvuk celému dielu dodá život. Tvorba filmového umeleckého diela nie je nakrúcanie, ale komponovanie.



Autor: MILOŠ ŠČEPKACannes - Bratislava

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 743
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 557
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 736
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 576
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 562
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 394
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 2 089
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave! 1 222
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu