Preplnená aukčná sála dražiteľmi, ale aj zvedavcami, nekompromisní bodyguardi strážiaci vchod, rozrušené debaty, vyzváňanie telefónov - taká bola atmosféra pred začiatkom očakávanej štvrtkovej bratislavskej aukcie. Mimoriadna aukcia zameraná na súčasné slovenské umenie, ktorú organizovala aukčná spoločnosť Soga spolu s Nadáciou - Centrom súčasného umenia v Bratislave, sa konala druhýkrát. Dražené diela spadali do rozpätia od 60. rokov po datovanie rokom 2004 a ako povedal výkonný riaditeľ Sogy Ján Ábelovský, boli cielene vyberané mimo stredný prúd.
Zo 186 diel sa predalo 67 v celkovej hodnote jeden milión osemtisícštyristo korún. Nakupovali najmä súkromní zberatelia, vrcholná verejná inštitúcia domáceho umenia Slovenská národná galéria tentoraz nezakúpila ani jedno dielo.
Obvyklé čísla na aukciách Sogy dosahujú výšku osem až desať miliónov, minulý rok sa na 42. jesennej aukcii vydražilo za vyše 17 miliónov korún. Popri týchto číslach je úspech aukcie so súčasným umením otázny. Napriek tomu, podľa slov vedúcej sekcie výtvarného umenia Nadácie Jany Oravcovej, bola aukcia úspešná. "Som nadmieru spokojná a dúfam, že to bude z roka na rok lepšie."
Prekvapujúco veľký záujem bol o práce študentov vysokých umeleckých škôl. Takmer všetkým sa predalo aspoň jedno dielo. "Pozitívne hodnotím fakt, že najväčší záujem vzbudili diela najmladších autorov. Kvalitné zastúpenie najmladšej generácie je prísľubom aj do budúcnosti. Teší ma aj to, že sa na aukcii zúčastnilo veľa mladých dražiteľov," hovorí pre SME Nina Gažovičová, zástupkyňa výkonného riaditeľa Sogy.
O záujme o najmladšiu generáciu hovorí aj najdrahšie predané dielo Juraja Kollára, aktuálne študujúceho na pražskej Akadémii výtvarných umení. Práca s názvom Priehľad krajinou (2001) je zložená zo 48 kusov olejov na plátne veľkosti 30 x 30 cm, vytvárajúcich veľkorozmernú realistickú ilúziu priehľadu cez sklobetónovú stenu. Naopak, nepredali sa diela na scéne úspešných umelcov Dana Meluzina, Doroty Sadovskej, Emöke Vargovej, Stana Bubána, Daniela Fischera či Ilony Németh. Takisto o tvorbu minuloročného najúspešnejšieho autora Borisa Sirku, ktorého dielo sa vtedy vydražilo za 37-tisíc korún, nebol tento rok záujem.
Väčšinu dražených diel tvoril klasický závesný obraz. Niekoľko umelcov vytvorilo práce, ktoré priamo reagovali na umelecké dielo ako predmet kúpy a predaja, na jeho charakter investície a možnej finančnej špekulácie. Dielom, ktoré pracuje s terminológiou a praxou z oblasti bankových transakcií, je práca Michala Murina Depozitný certifikát 0001 Múzea súčasného umenia v signatúre (2004), ktorého majiteľovi na požiadanie bude zrealizovaná akcia Tvoje meno v mojej signatúre na párty pre ním pozvaných hostí. Vyžiadanie si akcie je prirodzene časovo limitované dĺžkou života autora.
Odkazom boli aj práce Pavly Scerankovej, ktorá si umelecky prisvojila vo svete vysokopredajné mená Cindy Shermann, Billa Violu či Hanne Darboven. Dielo Blažeja Baláža Zlato, striebro (2001) vytvorené z pilín mincí, mení spoločensky uznávanú hodnotu platnej mince na výtvarný materiál závesného obrazu. Špeciálne pre túto aukciu vytvorila mladá slovenská autorka Ľuba Sajkalová prácu s názvom Komodita Ľuba Sajkalová 1/2004. Jej objekt so zaváraninovými fľašami tematizuje komoditizáciu umenia, poukazuje na jeho nazeranie ako na predajný artikel súčasnosti a budúcnosti.
Mimoriadna aukcia súčasného slovenského umenia sa oproti ostatným vymyká práve svojou charitatívnou podstatou. Jej výťažok, rovnako ako minulý rok, ide na podporu výtvarného umenia, ktorú každoročne formou grantov poskytuje Nadácia - Centrum súčasného umenia.
Najdrahšie vydražené diela (v Sk)
Juraj Kollár: Priehľad krajinou, 2001 | 74 000 |
Jozef Jankovič: Žltý obraz, 2002 | 53 000 |
Marko Blažo: Bez názvu, 1996 | 53 000 |
Eduard Antal: Biela kompozícia, 1969 | 49 000 |
Veronika Rónaiová: Bonus, 2004 | 48 000 |