Zákon definuje základné pojmy:
* čo je to zdravotná starostlivosť, kto ju môže poskytovať;
* katalóg výkonov;
* rozdelil zdravotnú starostlivosť a služby s ňou súvisiace, ktoré môžu byť spoplatnené;
* zavádza informovaný súhlas;
* hovorí o všeobecných podmienkach biomedicínskeho výskumu, etike projektov biomedicínskeho výskumu;
* opisuje vedenie a uchovávanie zdravotníckej dokumentácie, nakladenie s údajmi pri anonymných pôrodoch;
* uchovávanie, prenos orgánov, tkanív a buniek;
* sterilizáciu;
* postup pri úmrtí;
* informačnú sústavu zdravotníctva;
* rozdelenie kompetencií medzi ministerstvom a samosprávnym krajom.
Čo je neodkladná zdravotná starostlivosť
* Zdravotná starostlivosť je súbor pracovných činností, ktoré vykonávajú zdravotnícki pracovníci - vrátane poskytovania liekov, zdravotníckych pomôcok a dietetických potravín. Zákon vyšpecifikoval pojem - neodkladná zdravotná starostlivosť, ktorá je plne hradená z verejného zdravotného poistenia. Ide o starostlivosť pri stavoch, keď je ohrozený život človeka - napríklad pri úrazoch po dopravných nehodách, infarktoch, kolapsoch, ale aj pri zmenách správania, ktoré ohrozujú vlastný život pacienta a okolie. Pacient v takýchto prípadoch neplatí ani za dopravu do nemocnice alebo za dopravu medzi nemocnicami. Medzi neodkladnú zdravotnú starostlivosť patrí aj pôrod.
Katalóg výkonov vydá vláda
* Pacienti budú lekárom priplácať za liečenie ľahších chorôb. Ich zoznam však teraz nie je známy, vydá ho vláda nariadením (viac v časti o zákone o rozsahu zdravotnej starostlivosti). Ku každej takejto "ľahšej" chorobe bude existovať katalóg výkonov, ktoré vedú k:
a) záchrane života;
b) vyliečeniu choroby;
c) zabráneniu závažných zdravotných komplikácií;
d) zabráneniu zhoršenia závažnosti choroby alebo jej precho- du do chronického štádia;
e) účinnej prevencii;
f) včasnému zisteniu choroby;
g) zmierneniu prejavov choroby.
Katalóg výkonov, ktorý vypracuje katalogizačná komisia ministerstva zdravotníctva, vydá vláda nariadením. Katalóg bude slúžiť na kalkuláciu cien medzi poskytovateľom zdravotnej starostlivosti a poisťovňou, pacient sa bude podieľať na úhrade liečebných nákladov konkrétnych chorôb, nie jednotlivých zdravotníckych výkonov podľa katalógu výkonov.
Pacient musí o liečbe vopred vedieť
* Zákon zavádza inštitút informovaného súhlasu. Ide o súhlas pacieta s liečbou. Pacient musí byť vopred informovaný o rizikách liečby a o všetkých možnostiach liečby, môže liečbu odmietnuť. V prípade, ak je pacientom dieťa alebo osoba nespôsobilá poskytnúť informovaný súhlas, dáva ho zákonný zástupca pacienta. Zákon však udáva, že udelenie alebo odmietnutie súhlasu musí byť v zápisnici. Súčasťou zápisnice musí byť aj vyjadrenie nespôsobilej osoby, ak je ho schopná poskytnúť - napríklad súhlas kývnutím hlavou.
Služby, ktoré môžu byť spoplatnené:
a) stravovanie počas pobytu v nemocnici;
b) pobyt na lôžku v nemocnici;
c) doprava;
d) spracovanie údajov v elektronickej podobe;
e) spracovanie receptu a lekárskeho poukazu;
f) pobyt sprievodcu v nemocnici;
g) vypracovanie lekárskeho posudku;
h) poskytnutie výpisu zo zdravotnej dokumentácie.
Doprava
* Okrem neodkladnej dopravy pri život ohrozujúcich situáciách môže ísť o dopravu osoby do nemocnice alebo k lekárovi za účelom poskytnutia zdravotnej starostlivosti a naspäť. Patrí sem doprava biologického materiálu na diagnostické vyšetrenie, krvi a transfúznych liekov, orgánov a tkanív na transplantáciu, doprava sprievodcu pacienta.
Sprievodca pacienta v nemocnici
* Sprievodca musí byť plnoletý, to neplatí, ak sprievodcom je dieťa do troch rokov prijaté spolu s rodičom, alebo ak je sprievodcom maloletý rodič prijatý spolu s dieťaťom do jedného roku.
Lekársky posudok
* Lekársky posudok vydáva nemocnica alebo lekár na žiadosť pacienta alebo na žiadosť právnickej osoby, ak s tým pacient súhlasí. Posudok sa týka posúdenia zdravotnej spôsobilosti na výkon konkrétnej činnosti, zdravotného stavu v súvislosti s priznaním choroby z povolania, bolesti a sťaženie spoločenského uplatnenia pri úrazoch, chorobách z povolania a iných poškodeniach
Biomedicínsky výskum
* Biomedicínsky výskum je overovanie nových biologických, medicínskych a ošetrovateľských poznatkov na človeku. Výskum možno vykonať len vtedy, ak je vedecky zdôvodnený, spĺňa kritériá vedeckej kvality. Schvaľuje ho nemocnica, samosprávny kraj alebo ministerstvo až po posúdení etickou komisiou. Podmienkou výskumu je informovaný súhlas účastníka výskumu. Bez zdravotnej indikácie výskum nemožno vykonať na živom ľudskom plode alebo zárodku, osobe vo väzbe alebo vo výkone trestu, vojakovi, cudzincovi, alebo pacientovi, ktorý je hospitalizovaný v nemocnici s prenosnou chorobou, alebo je duševne chorý.
Anonymný pôrod
* Zákon zabezpečuje žene, ktorá sa rozhodne pre anonymný pôrod, osobitú ochranu jej osobných údajov. O ich utajenie žena musí požiadať písomne. Tieto údaje musí lekár viesť v osobitnej dokumentácii. Po šiestich týždňoch od konca hospitalizácie pošle nemocnica zapečatenú dokumentáciu ministerstvu zdravotníctva. Anonymné pôrody ďalej upravuje návrh zákona o rodine.
Sterilizácia
* Sterilizáciu - zabránie plodnosti bez odstránenia alebo poškodenia pohlavných žliaz možno vykonať len na základe písomnej žiadosti a písomného súhlasu. Pacient musí byť vopred informovaný o zákroku, dôsledkoch, zlyhaní sterilizácie aj o alternatívach antikoncepcie. Ten, kto vykoná sterilizáciu v rozpore so zákonom, môže byť potrestaný odňatím slobody na tri až osem rokov, zákazom činnosti alebo peňažným trestom.
Výhrady svedomia
* Poskytovateľ zdravotnej starostlivosti (nemocnica, lekár) môže odmietnuť s občanom návrh na uzatvorenie dohody o poskytovaní zdravotnej starostlivosti, ak:
a) | by uzatvorením takejto dohody prekročil svoje únosné pra- | covné zaťaženie; | |
b) | osobný vzťah zdravotníckeho pracovníka k pacientovi neza- | ručuje objektívne hodnotenie jeho zdravotného stavu; |
c) poskytovaniu zdravotnej starostlivosti bráni osobné pre- svedčenie zdravotníckeho pracovníka, ktorý má zdravotnú starostlivosť poskytovať. V tomto prípade ide o umelé preru- šenie tehotenstva, sterilizáciu a asistovanú reprodukciu. Ak dôjde k takejto situácii, príslušný samosprávny kraj preverí tieto skutočnosti a bezodkladne určí, ktorý poskytovateľ je takéto zákroky ochotný urobiť a uzavrieť s občanom zmlu- vu.
* Odmietnutím návrhu na uzatvorenie dohody o poskytovaní zdravotnej starostlivosti nie je dotknuté právo občana na poskytnutie neodkladnej starostlivosti.
* Dohoda o poskytovaní všeobecnej ambulantnej starostlivosti medzi lekármi a občanmi sa uzatvára v písomnej forme najmenej na šesť mesiacov. Je obojstranne vypovedateľná.
Ak pacient nie je spokojný
* Ak pacient nie je spokojný s zdravotnou starostlivosťou alebo so službami, môže sa písomne sťažovať lekárovi alebo na riaditeľstvo nemocnice, musí dostať písomnú odpoveď. Ak lekár či nemocnica žiadosti nevyhovie, pacient sa môže obrátiť na súd alebo na úrad pre dohľad.
Pribudla domáca starostlivosť
Zdravotná starostlivosť v ambulancii môže byť všeobecná alebo špecializovaná (lekár je špecialista), ďalej zákon hovorí o ústavnej starostlivosti (v nemocnici), lekárenskej a domácej starostlivosti, ktorú vykonáva sestra alebo pôrodná asistentka. Každý pacient má právo na poskytnutie zdravotnej starostlivosti.
Sestry a pôrodné asistentky majú rovnoprávnejšie postavenie
Oproti súčasnému stavu zákon zrovnoprávnil postavenie ošetrovateľov - sestier a pôrodných asistentiek s lekármi. Zaradil ich medzi poskytovateľov zdravotnej starostlivosti. Sestry a pôrodné asistentky môžu viesť zdravotnú dokumentáciu, vychovávať pacientov, vychovávať zdravotníckych pracovníkov v ošetrovateľstve.
Čo spadá pod samosprávne kraje
Župy zriaďujú etické komisie na posudzovanie etiky biomedicínskeho výskumu, schvaľujú biomedicínsky výskum, určujú poskytovateľa osobe, ktorej lekár či nemocnica odmietli uzatvoriť dohodu o poskytovaní zdravotnej starostlivosti, preberajú do úschovy a zabezpečujú odovzdanie dokumentácie inému poskytovateľovi, vydávajú povolenia a rozhodnutia, určujú lekára na vykonanie odvodu.
Rozdelenie diagnóz na prioritný zoznam a zvyšné diagnózy
Pásmo Diagnózy Súčasný % % z verejného Nový objem Nový Priemerná objem celkových celkových poistenia úhrad objem ročná úhrad od prípadov nákladov sa bude od úhrad od úhrada od poisťovní platiť poisťovní pacientov** pacienta
I. | Národný zoznam priorít (cca 6000 diagnóz) | 19 990 | 41 | 67 | 100 % | 19 990 | 0 | |
II. | Ostatné diagnózy (cca 3000 diagnóz) | 9 989 | 59 | 33 | 0 - 95 % | 6 992 | 2 997 | 50 - 200 Sk* |
Spolu | 29 979 | 100 | 100 | - | 26 982 | 2 997 | - |
* za diagnózu podľa náročnosti
** z objektívnych dôvodov až od júna 2006, pričom pri vyrovnanom hospodárení môže byť spoluúčasť pacientov veľmi nízka až nulová Zdroj: zdravotné poisťovne, prepočty: MZ SR, R. Zajac a P. Pažitný