BRATISLAVA - Najnovší inzerát Slovenského rozhlasu, ktorého kampaň beží už dlhšie v novinách, vyvolal včera negatívne reakcie SMK. Kampaň je postavená na výrokoch rôznych známych ľudí a predvčerom sa v denníku SME na inzertnej strane objavil veľkými písmenami výrok Jána Slotu "Na Slovensku po slovensky".
SMK vyjadrila nad inzerátom SRo hlboké pobúrenie a upozornila, že Slotov citát pripomína atmosféru štyridsiatych rokov 20. storočia, keď boli pre etnickú a národnostnú príslušnosť nevinní ľudia zbavení občianstva a násilne vysťahovaní z rodného územia. Podľa SMK tento výrok šíri nenávisť a intoleranciu.
Predseda Rozhlasovej rady Michal Dzurjanin povedal, že budú chcieť od vedenia SRo vysvetlenie, "prečo zvolilo túto formu inzercie".
Riaditeľ rozhlasu Jaroslav Rezník sa vyjadril, že reakciu SMK považuje za unáhlenú, zveličenú a reagujúcu na text vytrhnutý z kontextu. Celé znenie inzerátu je takéto: "Na Slovensko po slovensky" - "Na potreby národnostných menšín sa orientuje 5. okruh SRo - Rádio Patria. Jednou z našich priorít je podpora pôvodnej slovenskej tvorby, preto slovenskí interpreti predstavujú až 40 % hudobnej produkcie, ktorú vysielame. Rádio Slovensko."
"Spomínaný inzerát nebol zverejnený po prvýkrát, preto je zarážajúce, že sa SMK ozýva až na záver kampane," hovorí Rezník. Reakciu SMK odmieta.
Jeden z tvorcov sloganu Marián Lukáč zo Štúdia Dynamo tvrdí, že cieľom kampane SRo bolo upútať pozornosť, lebo tie predošlé kampane si nikto nevšimol. Obvineniam zo šírenia nenávisti sa bráni: "Takto môže reagovať len človek, ktorému chýba dostatok nadhľadu a zmyslu pre inteligentný humor."
Lukáč upozorňuje, že inzerát treba čítať ako celok. V jeho dolnej časti je totiž menším písmom veta, že okruh Rádio Patria sa orientuje na potreby národnostných menšín.
Poslanec SMK Lázsló Nagy a predseda výboru pre ľudské práva považuje kampaň za nevkusnú a nemorálnu a zodpovednosť za ňu majú podľa neho okrem Slovenského rozhlasu aj denníky SME, Pravda a ďalšie, ktoré ju uverejňujú.
Inzertné oddelenie denníka SME sa ospravedlňuje všetkým čitateľom, ktorých sa nejakým spôsobom dotkla inzercia SRo s výrokom Jána Slotu. Zástupca marketingu SME Richard Pekár povedal, že po dohode so zadávateľom bolo ďalšie uverejňovanie inzerátu zastavené.
Sporná sa ukázala aj kampaň, ktorú Slovenský rozhlas plánoval v televíziách. Heslo: "Keby ste nás počúvali, nemuseli by ste tu sedieť", odmietla vysielať STV, lebo podľa mienky jej vedenia mohlo televíziu poškodiť. Ani televízia JOJ tento šot neodvysielala. (zu)