ni preceňovať dávnu slovenskú štúdiovú dramatickú tvorbu. Len pre zaujímavosť - čo si môžeme pozrieť v hlavnom pondelkovom vysielacom čase dnes?
Diváci v celom bývalom Česko-Slovensku sa v pondelok pozerali na slovenských hercov. Slovenská televízia sa istý čas usilovala dramatickú tradíciu zachovať, nateraz sa k pondelkom vracia len dokumentmi na Dvojke.
Česká televízia na pondelok najnovšie umiestnila Náměstíčko z pera Jana Míku - autora ktorý sa podpísal aj pod seriálmi Život na zámku či Šípková Ruženka. Verejnoprávna televízia v Česku v týchto dňoch hlási, že jej pondelková programová ponuka láka stále viac a viac divákov. Druhý diel série zaujal takmer 2,3 milióna dospelých divákov, o tri percentá viac než prvá časť. Podľa podielu na publiku sledoval Náměstíčko každý druhý divák, väčšinou ženy. Seriálu sa podarilo osloviť takmer všetky vekové kategórie vrátane divákov vo veku 24 až 34 rokov. Črtá sa teda dobrá rodinná zábava alebo priam kultový seriál?
V nedávnej histórii českých televíznych divákov najviac zaujala Nemocnica na okraji mesta po dvadsiatich rokoch vysielaná na prelome rokov 2003 až 2004. Sledovalo ju v priemere takmer 39 percent divákov, teda viac ako 3,3 milióna dospelých. Výnimočne dobre sa v Česku darí aj ďalšej pondelkovej novinke - cestopisnému programu Letem světem Oldřicha Kaisera a Jiřího Lábusa ktorý nahradil Cestomániu. Musí byť teda všetko až také 'blbé', čo sa páči?
Netreba priveľmi zdôrazňovať informáciu, že slovenské televízie sa o vytvorenie slovenského seriálu nateraz ani nepokúšajú.
Medzi "top" reláciami Slovenskej televízie tróni naďalej pondelkové reprízové vydanie Uragánu s takmer 29-percentnou sledovanosťou, čo ponechávam bez komentára.
Aj Markíza vyvŕtala do novej programovej štruktúry v pondelok zábavné okienko. Zámena manželiek strieda skrytú kameru Joža Pročka v relácii Je to možné?! a tá zas comeback politickej satiry Mira Nogu, Štefana Skrúcaného, Rasťa Piška a Zuzany Tlučkovej s názvom Knock Out.
Ak ideme zaradom, Zámena manželiek dosť pravdepodobne ukáže, že naše sociálne, náboženské či národnostné rozdiely - ak z okruhu teoretických účastníkov tejto šou vylúčime mafiánov, politikov a iné celebrity - nie sú až také zaujímavé, aby nás celkom neopakovateľne zabavili na celých 40 minút. Prvý diel pôsobil priam harmonicky - slnko, seno, hokej - ako priamy prenos z rybačky: nič, nič, nič, rybička, malá, zahodíme, čakáme ďalej.
Jožo Pročko osloví svojho stáleho diváka, ostatných spoľahlivo odradí. Knock Out vo svojom prvom vydaní knokautoval priveľmi ľahké obete - rómsky sitkom či pre humoristov nenahraditeľných Maďarov. Úspech politickej satiry záleží na aktuálnosti, s ktorou to tiež nevyzeralo najlepšie. Informáciu, že Maltu nájdete pri miešačke už mohli naši komici v prvej vode vylúčiť, určite však aj vtipy o tom, že namiesto zemiakov, ak ich "istá národnostná menšina" kradne, treba nasadiť nášľapné míny. Grafika, nanešťastie, nielen tohto programu, sa mi tiež zdá krokom späť - či vpred do náručia diváka?
No a keď sa nám v pondelok z ťažkej reality nepodarí zaspať, môžeme si pozrieť aj nočné opakovanie snivých Receptov na lásku. Na jej nakrúcanie sa vraj televízii Markíza prihlásila takmer polovica párov, ktoré v týchto mesiacoch plánujú svoj sobáš - neuveriteľné víťazstvo mediálnej štylizácie pred intímnosťou úprimnosti.
Relácia Inkognito, ktorá v pondelok beží v televízii JOJ, ťaží zo spontánnosti jej protagonistov i z toho, že jej základná schéma nás vracia do čias školských výletov. Prekáračky panelu investigátorov sú milé, ale má byť podobná neškodná zábava imidžovou záležitosťou nejakej televízie? Takže, čo prepíname? TA 3, Spektrum, seriály na Prime? Alebo celkom vypnúť?
Počkajme, najvtipnejšiu správu som si nechala na záver: so všetkými vyššie uvedenými zábavnými hitmi bude v hlavnom pondelkovom čase na Dvojke súťažiť o pozornosť diváka nová slovenská dokumentárna tvorba. V októbri predstaví Slovenská televízia výnimočný počet - až desať dokumentárnych premiér. Sme na tom tak zle, že sa tešíme každému centimetru nakrúteného filmu.
Dala však naša televízia vôbec divákom šancu, aby si v takejto silnej konštelácii okienok do zábavy vôbec pozreli tieto horko-ťažko urobené filmy? Možno nemusíme vopred zúfať, ponuka nie je nezaujímavá.
V prvom októbrovom pondelkovom termíne budú premiérované dva krátke autorské filmy Zuzany Piusii. Vo filme Bezbožná krajina budú o ideáloch a etike nášho ľudu hovoriť osobnosti ako Ija Zeljenka, Blaho Uhlár, Jiří Olič či Eduard Grečner. Výmet tej istej režisérky je pohľadom na nevydarenú akciu „kukláčov". Dokument o mužoch, ktorí majú chrániť zákon, získal v tomto roku ocenenie IGRIC v kategórii študentský film.
O týždeň neskôr bude séria dokumentov na Dvojke pokračovať pohľadom na spoluprácu legendárnej filmovej dvojice Jan Kadár a Elmar Klos. Osem filmov z ich produkcie z rokov 1952 až 1969 sú doteraz vynikajúcim svedectvom a obrazom vtedajšieho obdobia. Film bol spracovaný v spolupráci so spoločnosťou JAN EVANS v réžii mladého dokumentaristu Mira Iršu podľa námetu filmového historika Štefana Vraštiaka. Ďalší októbrový pondelok máme šancu vidieť dokumentárny film o afganskej emigrantke, filmovej herečke, dnes už študentke VŠMU Sahre, ktorá začala svoj nový život na Slovensku. Film zachytáva jej obdobie v gabčíkovskom utečeneckom tábore, ako aj prvé dni u bratislavských priateliek. Režijne i kameramansky ho pripravil v Kanade žijúci režisér iránskeho pôvodu Martin Fazelli.
Na pohľad atraktívne vyzerá aj dokument Podivuhodný svet Júliusa Satinského režiséra Petra Hledíka, ktorý STV ponúka v prvý októbrový deň. Hlavným rozprávačom spomienok na herca a spisovateľa Júliusa Satinského je totiž jeho brat, čašník Vojtech Szatinszký. Kanadské impresie ako svoj autorský projekt predstaví režisérka Yvonne Vavrová, Peter Záchenský zas dokument o Rómoch z obce Bôrka - oba budú vysielané v piatkovom termíne.
Na veľký comeback k dramatickým pondelkom to nateraz teda nevyzerá, ak za tragédiu nepovažujeme reklamy, ktoré nad divákmi víťazia od pondelka do nedele? Nemohli by niektoré strany zabojovať za nedeľu bez reklamy? To by bol skutočne sviatok!
Autor: Text: ZUZANA ULIČIANSKA